DØDE OG SKADDE: SSB har i dag publisert dødstall og antall skadde i trafikken fra første halvår i år. Tallet går nedover. Foto: NTB Scanpix
DØDE OG SKADDE: SSB har i dag publisert dødstall og antall skadde i trafikken fra første halvår i år. Tallet går nedover. Foto: NTB ScanpixVis mer

Halvtårstall: omkomne og skadde i trafikken

13 færre dødsfall i trafikken så langt i år enn i fjor

49 dødsulykker og 279 hardt skadde i trafikken første halvår i år.

(Dagbladet): Antallet dødsulykker, hardt skadde og skadde i trafikken er færre enn i fjor, viser en fersk halvårsrapport publisert av SSB i dag.

Sammenliknet med første halvår i fjor var det 13 færre omkomne og 29 færre hardt skadde.

FARLIG: En mann fra Bærum tok opp telefonen for å filme da en buss i rute tok en livsfarlig forbikjøring. Video: Tipser Vis mer Vis mer

I alt har 2546 personer blitt skadd i trafikken så langt i år, noe som er 107 færre enn i samme periode i 2016.

- Det er veldig positivt at dette tallet gå nedover, det er det vi jobber for. Det er fint å se at ambisiøse mål i NTP (Nasjonal transportplan) gir resultater, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, til Dagbladet.

Hun sier det er vanskelig å peke på en konkret årsak til nedgangen fra ett år til et annet, og påpeker at mye av tiltakene som virker i trafikken tar tid.

13 færre dødsfall i trafikken så langt i år enn i fjor

- Stadig åpnes en ny vei med nytt rekkverk eller med rumlestriper i midten - noe som er svært effektivt mot møteulykker, sier Ranes.

Flest møte- og utforkjøringsulykker

SSBs rapport konkluderer med at det er møteulykkene og utforkjøringsulykkene som tar flest liv. Der omkom i alt 19 personer, og 13 omkom i utforkjøringsulykker så langt i år. 62 ble hardt skadd i møteulykker og 79 ble hardt skadd i utforkjøringsulykker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Denne gruppa er desidert størst, fordi det ofte skjer i store hastigheter. Det er mye energi involvert, som menneskekroppen ikke tåler. Selv om man har ny bil og har på sikkerhetsbeltet, er likevel farten så stor når slike voldsomme krasj skjer, sier Ranes.

Tallene tilsier at 65 prosent av alle omkomne og 51 prosent av alle hardt skadde, omkom og ble skadd i møteulykker eller utforkjøringsulykker.

Men også andelen omkomne i møteulykker gikk ned fra 44 prosent i fjor, til 39 i år. Mens andelen skadde ble redusert fra 26 til 22 prosent.

- Det kommer hvert år nye virkemidler og sikrere biler. Bilene tåler mer om de kolliderer og har kjørestøttesystemer som blant annet bremser automatisk, dersom biler foran stopper, sier Ranes i Statens vegvesen.

300 barn og unge skadd

I årets første måneder har to personer under 18 år omkommet i trafikken. 29 har blitt hardt skadd. I alt ble 300 barn og unge skadd i trafikken.

Til sammenlikning omkom også to personer i denne gruppa i fjor på samme tid, mens 32 ble hardt skadd.

Publisert på dagbladet.no/dbtv.no 13.11.2015. SMS OG KJØRING: Dagbladet ble med til en NAF-testbane for å sette konsentrasjonsferdighetene på prøve. Video: Christian Roth Christensen /Cecilie V. Jensen Vis mer Vis mer Vis mer

- Dødsfall hvor barn er involvert er ofte knyttet til lek. Det er sjelden de får alvorlig skader inne i bil, da man generelt er flinke til å sikre. Heldigvis er det veldig få som blir drept eller skadd, men det skjer jo, sier Ranes.

Hun legger til at man har blitt mye bedre til å sikre unge i trafikken i dag enn tilbake i tid.

Avdelingsdirektøren viser til at det i 1970 omkom rundt 100 barn i trafikken.

- Det klarer vi ikke å forestille oss en gang i dag. Man kan aldri unngå de lettere skadene helt, særlig som myk trafikant. Så lenge det ikke skjer noe alvorlig, er det noe som følger med transport, sier Ranes.

Myke trafikanter

SSBs tall fra første halvår 2017 viser også at 10 motorsyklister og mopedister har omkommet det siste halve året. Det er like mange som på samme tid i fjor. 53 ble hardt skadd, mot 64 i 2016.

Det omkom også 10 syklister og fotgjengere, mens 78 ble hardt skadd. Det er to færre omkomne sammenliknet med 2016.