KREVER KOMPENSASJON: En lang rekke passasjerer har klaget til Transportklagenemnda fordi Norwegian nekter dem økonomisk kompensasjon etter store forsinkelser på langdistanseflygninger.
Foto: Johan Nilsson / NTB Scanpix
KREVER KOMPENSASJON: En lang rekke passasjerer har klaget til Transportklagenemnda fordi Norwegian nekter dem økonomisk kompensasjon etter store forsinkelser på langdistanseflygninger. Foto: Johan Nilsson / NTB ScanpixVis mer

132 misfornøyde passasjerer kan gi Norwegian millionregning

Krever penger etter enorme forsinkelser knyttet til selskapets Dreamliner-trøbbel. Kan bane vei for en rekke nye krav.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Transportklagenemnda skal behandle en rekke passasjerklager mot Norwegian, og det er knyttet stor spenning til utfallet.

Passasjerene krever EUs standardkompensasjon på 600 euro (rundt 4800 kroner) som slår inn ved forsinkelse på over tre timer, med mindre flyselskapet kan bevise at forsinkelsen skyldes forhold det ikke kan lastes for.

Blir Norwegian tillagt erstatningsansvar, kan det bli en kostbar affære fordi en avgjørelse i nemnda kan skape presedens.

En Dreamliner har totalt plass til 291 passasjerer om bord, og skulle alle kreve erstatning, og få det, vil dette utgjøre 1,4 millioner kroner. Minst fem av flygingene til og fra Oslo har vært mer enn fire timer forsinket viser en opptelling VG gjorde i begynnelsen av oktober.

Dreamliner-problemer Dreamliner-flyene til Boeing har hatt en lang rekke problemer siden de ble satt i trafikk i september 2011. Også Norwegian hadde betydelige startvansker med sine Boeing 787-maskiner.

Selskapet har i flere tilfeller leid inn Airbus 340-maskiner fra det portugisiske selskapet HiFly når Dreamlineren ikke har kunnet betjene selskapets passasjerer.

Det er tekniske problemer på de portugisiske flymaskinene som i flere tilfeller har ført til betydelige forsinkelser.

I alt er det 132 klagere fra ulike Norwegian-flighter som vil få sine saker behandlet, viser tall fra Norsk ReiselivsForum, sekretariatet for Transportklagenemnda.

Raser - Jeg har reist verden rundt i mer enn 30 år, og forsinkelsen med Norwegian er den verste opplevelsen jeg noen gang har hatt med et flyselskap. De var ikke i stand til å håndtere situasjonen. Vi ble gjetet rundt på Gardermoen som bortkomne dyr, og det tok seks, sju timer før vi endelig kom på hotell, sier passasjer Peter Canter til Dagbladet.

Amerikaneren er blant de mange passasjerene på flight DY 7001 mellom Gardermoen og JFK New York 13. august som nå reagerer skarpt på at de ikke får kompensasjon for at avreisen ble mer enn 25 timer forsinket.

- Vi beklager virkelig at passasjerene ikke synes at situasjonen ble håndtert tilstrekkelig bra, og det er noe vi tar til oss og ser nærmere på, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian.

Hun fastholder at passasjerene ikke har krav på kompensasjon.

- Utenfor vår kontroll - Vi har fått en rapport fra HiFly som viser at den tekniske feilen oppsto uten at vi hadde mulighet for å forutse dette. Derfor var forsinkelsen utenfor vår kontroll. Den vurderingen er gjort i tråd med både praksis fra Transportklagenemnda og retningslinjer fra EU-kommisjonen for ekstraordinære omstendigheter, sier Holmbergh Jacobsson.

Transportklagenemnda vil behandle 37 klager fra passasjerer som var med på denne New York-flighten. Fra retur flighten mellom JFK, New York og Gardermoen er det kommet inn 19 klager.

I desember vil Transportklagenemnda behandle sju klager relatert til Norwegians Dreamliner-trøbbel.