GIFTGASSHENDELSE: Det var et liknende Norwegian-fly av typen Boeing 737 som måtte evakueres på Gardermoen sist fredag kveld. Foto: Paul Kleiven / SCANPIX
GIFTGASSHENDELSE: Det var et liknende Norwegian-fly av typen Boeing 737 som måtte evakueres på Gardermoen sist fredag kveld. Foto: Paul Kleiven / SCANPIXVis mer

133 passasjerer måtte rømme da giftgass fylte kabinen

Ødelagt pakning førte til oljedamp i Norwegian-fly fredag kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


(Dagbladet.no): Dagbladet.no har i en rekke artikler satt søkelys på giftgasser i kabin og cockpit som kan gå ut over helse og flysikkerhet. Fredag kveld hadde Norwegian en slik uønsket hendelse.

Flyet av typen Boeing 737, som skulle fra Gardermoen til Trondheim, sto fremdeles ved gaten da det som liknet røyk begynte å fylle kabinen.

- Vi fikk beskjed om å forlate kabinen så fort som mulig. Mange var redde og hadde panikk. Folk løp ut av flyet, forteller en av passasjerene om bord til VG Nett.

De 133 passasjerene om bord ble raskt evakuert.

Turbinolje
- Da teknikerne undersøkte flyet, fant de ut at en pakning i generatoren (APU) hadde røket. Dette førte til en lekkasje av turbinolje. Oljen fordampet ved oppvarming, og det var denne oljedampen som kom inn i kabinen, sier teknisk direktør Bjørn Ivar Aarseth i Norwegian til Dagbladet.no.

Turbinoljen som skapte problemene var av typen Exxon 2380.

Han forteller at de 133 passasjerene om bord ble briefet av kapteinen etter hendelsen. Flyets APU brukes som regel bare på bakken ved oppstart. I lufta brukes den stort sett bare hvis det oppstår motorproblemer.

- Den aktuelle APUen ble tatt ut av flyet, sendt til overhaling og erstattet av en ny. Teknikere sjekket flyet for oljerester i aircondition-anlegget før flyet ble satt i trafikk igjen, sier Aarseth.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understreker at dette er første gang Norwegian har hatt en slik hendelse utløst av en feil på APUen.

- Ikke vanlig
- Totalt er jeg bare kjent med to tilfeller hvor lekkasje av turbinolje har ført til gassutvikling i kabin og cockpit. Jeg var selv til stede i et fly i Stavanger, og merket en vond lukt i kabinen. I cockpit var lukten sterkere, forteller den tekniske direktøren.

Aarseth understreker at giftgassproblemer ikke er et vanlig problem knyttet til Boeing 737-maskiner.

- Jeg har hørt om at det skal være en del slike hendelser knyttet til fly av typen BAe 146, sier han.

Etter Dagbladet.no´s avsløringer om giftgasser i fly, ble Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) gitt i oppdrag å forske på problematikken.

Ville ta luftmålinger
Mandag tok Stami kontakt med Norwegian og tilbød seg å komme for å kjøre tester på flyet som måtte evakueres fredag. Da var allerede flyet fikset og satt tilbake i trafikk.

- Vi hadde håpet på å kunne foreta luftmålinger i flyet mens det ennå var feil på det. Det kunne ha gitt relevant datamateriale til vårt pågående prosjekt, sier doktorgradsstipendiat Kasper Solbu ved Stami til Dagbladet.no.

Dagbladet.no har de siste årene skrevet en rekke artikler om sikkerhetsrisikoen giftige gasser i fly kan medføre for flygende personell og passasjerer.

Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor kan inneholde giftige organofosfater.

Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.