14 dødsulykker på åtte år

Strekningen utenfor Tromsø der dødsulykken skjedde, er blant Nord-Norges mest utsatte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Veien der ulykken som drepte fem og skadet ti skjedde i ettermiddag, er kjent for mange store ulykker. Før dagens ulykke er minst 17 personer er drept på strekningen siden 2000, ifølge en oversikt fra avisa Nordlys.

Se oversikten her.

Sammen med riksvei 80, innfartsvegen til Bodø, er E8 mellom Nordkjosbotn og Tromsø de klart mest ulykkesbelastede vegstrekningen i Nord-Norge, skriver Nordlys.

- Dette er en av de to veistrekningene i Nord-Norge som er hardest ulykkesbelastet. Det er innfartsvei både til Tromsø og Bodø, sier avdelingsdirektør Ingeborg Solberg i Statens Vegvesen i Troms til Dagbladet.

Analyserer strekningen Statens vegvesen har satt i gang et analysearbeid for å se på ulykkene på strekningen.

- Gjennomgangen viser at dwt har vært 14 dødsulykker på strekningen de siste åtte årene. Til sammen har det vært 135 ulykker her siden 2002. Arbeidet med analysen pågår fremdeles, og er ikke kommet på tiltaksnivå, sier Solberg.

Solberg sier at de foreløpig vet veldig lite om ulykken i dag, men at det var vanlig vinterføre på strekningen. Statens havarikommisjon for transport bekrefter av veistrekningen er beryktet. De har sendt to personer opp til Tromsø for å granske ulykken.

- Denne veistrekningen er veldig ulykkesutsatt, og et kjent sted for nettopp det i Tromsø, sier direktør Grete Myhre ved Statens havarikommisjon for transport til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulike årsaker Ifølge NRK var det verste dødsåret i 2005, da fem personer ble drept i tre ulike dødsulykker på E8, som skrev om ulykkesveien etter at to menn i 40- og 50-åra omkom i en møteulykke med vogntog i oktober i fjor.

Begge døde momentant da bilen fikk skrens og havnet sidelengs i fronten på vogntoget, melder Nye Troms.

Distriktsleder Geir Marthinsen i Utrykningspolitiet sa da til NRK at han mener det er en klar sammenheng mellom politiets innsats på veiene og ulykkesstatistikken, men at bare farts- og adferdskontroller er ikke nok. 

-Det har vært forskjellige årsaker til ulykkene. Vi har hatt møteulykker og reine utforkjøringer. Ulykkene er sammensatte og da kan det mange ganger være vanskelig å finne de rette tiltakene, sa Marthinsen.

- E8 er en av de mest trafikkerte i nord. Det forklarer mye i forhold til antall ulykker, men det er ingen tvil om at mange kjører rimelig hardt på strekningen, har han uttalt til Nye Troms.

Diskuterte midtdeler Tidligere er det lansert forslag om å bygge midtdelere på strekningen, forteller Alf Edvard Masternes, leder i Forbundet ledelse og teknikk i Statens Vegvesen.

- Vi er kjent med at strekningen mellom Nordkjosbotn og Tromsø har mye ulykker, og forventer at det blir gjort tiltak her. Tidligere er det lansert forslag om å bygge midtdelere for å hindre møteulykker. Denne strekningen kan være en prøvestrekning for et slikt trafikksikkerhetstiltak, sier Masternes.

Han mener det er mulig å bygge en veibane med to kjørefelt i en av kjøreretningene, med midtdelere.

- Det er økonomisk og driftsmessig forsvarlig på slike strekninger, der man ikke kan bygge firefeltsvei, sier Mastenes.

UOVERSIKTLIG: Det ble slått krisealarm og alt tilgjengelig mannskap ble sendt til ulykkesstedet E8. Foto: NORDLYS
UOVERSIKTLIG: Det ble slått krisealarm og alt tilgjengelig mannskap ble sendt til ulykkesstedet E8. Foto: NORDLYS Vis mer