15 fikk øyeskader av fyrverkeri

Sju av dem er alvorlig skadd.

BATTERISKADE:  En 18 år gammel gutt pådro seg øyeskade etter at et effektbatteri eksploderte i ansiktet på ham. Foto: Øyeavdelingen, Haukeland Universitetssjukehus.
BATTERISKADE: En 18 år gammel gutt pådro seg øyeskade etter at et effektbatteri eksploderte i ansiktet på ham. Foto: Øyeavdelingen, Haukeland Universitetssjukehus. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Totalt har 15 personer fått øyeskader etter ublidt møte med fyrverkeri nyttårsafen. Sju av dem er alvorlig skadd.

En av de skadde er en ung gutt. Det totale tallet viser en nedgang fra 17 skader i den forrige nyttårsfeiringen. Det er imidlertid to flere som har fått alvorlige skader.

- Sju av de 15 er alvorlig skadd. De åtte andre har øyeskader som er moderat alvorlige. Ingen av de skadde rapporterer å ha brukt vernebriller, sier overlege Nils Bull ved øyeavdelingen på Haukeland universitetssjukehus.

Delte ut briller Myndighetene har gått offensivt ut for å få flere til å dele ut briller, og ved landets fyrverkeriutsalg ble det delt ut flere hundre tusen beskyttelsesbriller. Likevel var det altså flere som valgte ikke å bruke brillene.

Fire av de skadde tente på fyrverkeriet selv, mens ni av dem var tilskuere. To av de skadde er det usikkert hva gjorde.

- Ti av skadene skjedde som følge av effektbatteri, mens ved fem av skadene vet vi ikke hva slags fyrverkeritype som ble brukt. Nesten alle de alvorlige skadene skjedde etter bruk av effektbatteri, sier Bull.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer