1,5 meter kunne reddet «Rocknes»

Skader på kjølen av «Rocknes» viser at skipet kunne ha gått fri av bunnen og unngått havariet om det hadde gått halvannen meter lenger ut i Vatlestraumen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): Det er bare skader på styrbord side av kjølen på skipet. Den store flengen i skroget er funnet halvannen meter fra kanten på kjølen, og viser at skipet har truffet i ytterkant av grunna eller revet.

Vraket blir nå gransket av representanter fra rederiet og politiet der det ligger opp ned ved en lekter på Ågotnes utenfor Bergen.

Det reises også spørsmål om skipet gikk med for tung last i forhold til det skipet er sertifisert for. Arbeidsformann Helge Eidsnes på Oster Pukk og Sand i Eikefet fortalte under sjøforklaringen i går at kapteinen hadde sagt det ble for tung last.

- Kaptein Jan A. Juvik kontrollerte med skipets tall. Etterpå sa han at det ble for mye, men at det likevel ville gå bra. Han var helt rolig da han sa det.

Politiinspektør Svein Erik Krogvold leste fra politiforklaringen til Helge Eidsnes. Der er han sitert på en annen uttalelse fra kaptein Juvik: «Det ble for mye dette her. Vi har ikke lov til å bunkre nå, men det går bra.»

- Jeg husker ikke om han sa at de ikke kunne bunkre i det hele tatt, eller om de ikke kunne bunkre så mye som de hadde planlagt, forklarte Eidsnes i går.

Vekta på «Rocknes» kan ha hatt stor betydning for at skipet gikk på grunn og havarerte mandag 19. januar. Politiet har funnet avskalling av maling som antas å stamme fra skipet på 10,1 og 10,3 meter dybde. Skipet stakk 10,4 meter med full last.

SMÅ MARGINER: Bøyen til høyre på bildet markerer grunna som «Rocknes» kjørte på. Med halvannen meters klaring til denne kunne ulykken trolig vært unngått. Her fra en minnestund på åstedet med de pårørende torsdag.