1,5 mill uten tilgang på nettbank

Store problemer i flere banker etter pc brøt sammen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

IT-konsernet EDB skal gjennomgå rutinene etter at en maskin brøt sammen og forårsaket ubrukelige nettbanker i hele Sparebank1-gruppen, i Skandiabanken og i Sparebanken Vest i formiddag.

Systemene er nå kommet i gang igjen.

Svikt i interne systemer
Også telefonbank og flere interne banksystemer har vært nede.

De berørte bankene har totalt mer enn 1,5 millioner kunder.

EDB tror imidlertid ikke at så mange mennesker ønsket å benytte sin nettbank eller de øvrige berørte systemene i timene det gjaldt.

- Vi anslår at bruddet har berørt 10 000 kunder, hvilket er vanlige besøkstall nettbankene til de på de berørte bankene i løpet av en formiddag, sier Geir Remman, kommunikasjonsdirektør i EDB. Dette er et anslag. Antallet kan være langt høyere.

Reparasjon tok tid
Natt til i dag ble den tekniske svikten oppdaget av EDB.

- Vanligvis lar slike problemer seg løse raskt, men denne gangen klarte vi ikke å reparere det før rundt lunsjtider, sier Remman i EDB.

Da Dagbladet var i kontakt med Sparebanken Vest i Bergen ved 14-tiden i dag, var systemene fortsatt nede hos dem.

- Det har vært litt tregheter enkelte steder med å få programmene i gang igjen, sier Remman.

Skal forbedre rutinene
Han beklager situasjonen som har oppstått.
- Vi ser på det som alvorlig når bankkunder ikke får kontakt med systemene.

EDB gjør vanligvis vedlikehold på maskiner nattestid, ifølge Remman. Denne gangen gikk ikke alt som det skulle.

- Vi utelukker ikke menneskelig svikt. Nå analyserer vi hva som har skjedd og forbedrer rutinene slik at det ikke skjer igjen, sier Remman.