BEDRE ENN INGENTING: Over 40 000 personer deltok i den taiwanske studien som viser at 15 minutter trening om dagen kan bidra til å øke din forventede levealder med 3 år. Det kan også redusere din dødsrisiko med 14 prosent.

FOTO: AGNETE BRUN / Dagbladet
BEDRE ENN INGENTING: Over 40 000 personer deltok i den taiwanske studien som viser at 15 minutter trening om dagen kan bidra til å øke din forventede levealder med 3 år. Det kan også redusere din dødsrisiko med 14 prosent. FOTO: AGNETE BRUN / DagbladetVis mer

15 minutter trening forlenger livet

Litt fysisk aktivitet er bedre enn ingen, ifølge stor ny studie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Personer som bruker et kvarter om dagen på å trene og holde seg i fysisk aktivitet kan redusere dødsrisikoen med 14 prosent.

Det øker også den forventede levetida med tre år, sammenliknet med inaktive personer, viser en stor ny studie som blir publisert i det anerkjente tidsskriftet The Lancet i dag.

Helsegevinst Over 40.000 personer deltok i studien, som er utført av forskere fra Taiwan, og har blitt fulgt opp over en periode på åtte år. Deltakerne rapporterte inn hvor mye tid% de brukte på fysisk aktivitet og mosjon ukentlig.

- Det bekrefter studier gjort i Europa og USA om at mindre trening gir høyere helsegevinst enn først antatt, sier fysiologiprofessor Ulrik Wisløff, ved K.G. Jebsen Senter for hjertetrening ved Det medisinske fakultet ved NTNU.

Forskerne fant ut at de som brukte gjennomsnittlig 92 minutter på fysisk aktivitet per uke hadde en 14 prosent redusert risiko for generell dødelighet, og en 10 prosent prosent redusert risiko for å dø av kreft, sammenliknet med dem som var inaktive.

- Noe er bedre enn lite
- Denne studien bekrefter at noe fysisk aktivitet er bedre enn lite eller ingenting. Mer trening vil igjen gi større helsegevinst, men 15 minutter trening hver dag er bedre enn å være inaktiv, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet Knut-Inge Klepp.

- I dag anbefales det 30 minutter fysisk aktivitet om dagen, eller tre dager med 20 minutters relativ intensiv trening, forklarer Wisløff.

Inaktivitet er en viktig risikofaktor for alle de store folkesykdommene.

- Er man inaktiv har man større risiko for overvekt, som igjen er knyttet til type 2-diabetes. Vi vet også at fysisk aktivitet beskytter mot hjerte- og karsykdom og en rekke kreftsykdommer, sier Klepp.

- Trening er ferskvare
Wisløff mener det skal lite trening til for å oppnå en gunstig helseeffekt.

- Fysisk aktivitet er svært viktig for nordmenns fysiske og psykiske helse og vi og andre har nå vist at trening er ferskvare og at du ikke trenger trene mange måneder for å oppnå effekt.