150 tapte reisekassa

HAMAR (NTB): Reisegarantifondet har utbetalt vel 20 millioner kroner etter konkursen til turoperatøren Express Reiser. Men rundt 150 personer som har bestilt og betalt kun flyreise hos selskapet, må anse pengene sine som tapte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er nå i ferd med å avslutte arbeidet etter konkursen, selv om det fortsatt kan komme krav fra enkelte reisende. Foreldelsesfristen utløper seks måneder etter at reisen skulle vært avsluttet, opplyser Brit Brækkan i Reisegarantifondet.

20 millioner

Utbetalingen på drøyt 20 millioner kroner inkluderer hjemsendelse av passasjerer som ble stående fast i Syden da det raknet for Express Reiser.

- Det virker som om de aller fleste er tilfreds med det de har fått, og det har ikke vært vesentlige klager i forbindelse med oppgjøret, sier Brækkan.

Rundt 150 som har kjøpt flybilletter hos Express, men som aldri fikk brukt billettene, har imidlertid grunn til ergrelse. Reisegarantifondet har avvist alle krav om tilbakebetaling fra reisende som bare har kjøpt transport hos den konkursrammede turoperatøren.

Kan ikke refundere

- Fondet har ikke hjemmel til å refundere slike billetter. Pakkereiselovens garantibestemmelser sikrer utelukkende kjøpere av pakkereiser, opplyser Brit Brækkan.

En pakkereise er definert til å inneholde minst to av de tre elementene transport, innkvartering og det som kalles «andre vesentlige turisttjenester». Denne lovbestemmelsen er vedtatt av Stortinget etter retningslinjer fra et EU- direktiv.