156 i livs- fare

En flygeleder ved Oslo kontrollsentral hadde en dårlig dag på jobben på grunn av familiære problemer og sendte to fly på kollisjonskurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet): Da ble han tatt ut av tjeneste.

Nestenkollisjonen 3. juni karakteriseres som den mest graverende luftfartshendelsen i Norge i fjor.

Så vidt Dagbladet kjenner til, var det bekymringer i forbindelse med en problematisk familiesituasjon som gjorde at flygelederen mistet konsentrasjonen.

Tre minutter før nestenulykken hadde han ført en privat telefonsamtale fra sin plass i kontrollsentralen.

Flygeledere har ikke lov til slikt når de er i aktiv tjeneste. Forbudet er blitt ytterligere innskjerpet etter fjorårets alvorlige hendelse.

30 meter

Flyene møttes i skyene i ca. 6000 meters høyde over Brandbu: 111 passasjerer og et mannskap på fem om bord i Braathens kveldsfly BU 176 fra Gardermoen til Molde, og en Widerøe-maskin WF 487 underveis fra Værnes til Torp med 37 passasjerer og et mannskap på tre om bord.

Høydeforskjellen ved passering var bare 30 meter, mens den horisontale avstanden var to nautiske mil (3704 meter). Minstekravene ved passering i kontrollert luftrom er 1000 fots høydeseparasjon og minst fem nautiske mil i horisontalplanet.

Havarikommisjonen konkluderer med at antikollisjonssystemet TCAS ene og alene hindret sammenstøt.

Krass rapport

I en oppsiktsvekkende krass rapport fra Havarikommisjonen blir det avslørt at flygelederen verken var frisk, opplagt eller helt til stede for å ha kontrollen med trafikken. Kommisjonen påpeker at private forhold bidro til at det var vanskelig for ham mentalt å fokusere helt og fullt på flytrafikken.

Før TCAS-systemet ble tatt i bruk for få år siden, kunne flygeledertabben forårsaket en alvorlig ulykke. Systemet fungerer slik at pilotene får beskjed om hva de skal gjøre når fly kommer for nær.

Kontrollen er skjerpet for å avsløre når flygelederes private forhold gjør det nødvendig å ta dem ut av aktiv tjeneste.

Avdelingssjef Per Harald Pedersen i Avinors lufttrafikktjeneste for Øst-Norge sier at man ser svært alvorlig på hendelsen.

- Vi har ikke funnet noen systemfeil. Jeg konstaterer at det var et av luftfartens mange sikkerhetssystemer som hindret en ulykke, sier han.

Den aktuelle flygelederen ble umiddelbart tatt ut av tjeneste. Han gjennomgikk et oppfølgingsprogram med blant annet simulatortrening før han i høst fikk lov til å tre inn i tjenesten igjen.

FULL KONTROLL? Bekymringer i forbindelse med familiesituasjonen gjorde at flygelederen mistet konsentrasjonen på jobb i Oslo kontrollsentral i Røyken. Tre minutter før nestenulykken hadde han ført en privat telefonsamtale fra sin plass i kontrollsentralen. Det er ikke lov.