156 i livs- fare

En flygeleder ved Oslo kontrollsentral hadde en dårlig dag på jobben på grunn av familiære problemer og sendte to fly på kollisjonskurs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KRISTIANSAND (Dagbladet): Da ble han tatt ut av tjeneste.

Nestenkollisjonen 3. juni karakteriseres som den mest graverende luftfartshendelsen i Norge i fjor.

Så vidt Dagbladet kjenner til, var det bekymringer i forbindelse med en problematisk familiesituasjon som gjorde at flygelederen mistet konsentrasjonen.

Tre minutter før nestenulykken hadde han ført en privat telefonsamtale fra sin plass i kontrollsentralen.

Flygeledere har ikke lov til slikt når de er i aktiv tjeneste. Forbudet er blitt ytterligere innskjerpet etter fjorårets alvorlige hendelse.

30 meter

Flyene møttes i skyene i ca. 6000 meters høyde over Brandbu: 111 passasjerer og et mannskap på fem om bord i Braathens kveldsfly BU 176 fra Gardermoen til Molde, og en Widerøe-maskin WF 487 underveis fra Værnes til Torp med 37 passasjerer og et mannskap på tre om bord.

Høydeforskjellen ved passering var bare 30 meter, mens den horisontale avstanden var to nautiske mil (3704 meter). Minstekravene ved passering i kontrollert luftrom er 1000 fots høydeseparasjon og minst fem nautiske mil i horisontalplanet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer