«18-årsgrense for jenter og 25 for gutter?!»

Bør aldersgrensa for førerkortet heves? Debatten raser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): – Ideelt sett burde aldersgrensa for førerkortet, i hvert fall den fulle frihet til å kjøre bil, være et sted mellom 23 og 25 år, sa transportsikkerhetsforsker Dagfinn Moe i går.

Etterpå har debatten rast blant Dagbladet.nos lesere. Og overraskende mange er positive til Sintef-forskerens forslag. Debattanten «Sola» skriver for eksempel:

«Jeg er selv bare 22 år, og har lappen, men blir ikke provosert av dette innlegget likevel. Det er så sinnssykt mye grisekjøring blant yngre at det er helt skammelig... Dette gjelder vel spesielt gutter som nettopp har fått lappen. 18-årsgrense for jenter og 25 for gutter?!;)»

Debattanten «Trives best innenfor fartsgrensen» mener mange yngre bilførere har et holdningsproblem.

«Frode» mener grensa bør heves:

«Selv om det er surt hvis det skjer at de hever aldersgrensen, bør man tenke fornuftig, og se på aldersstatistikken på dødsfall langs norske veier. Jeg har selv opplevd å miste, og å nesten miste venner i trafikken».

«Da jeg var 20 år, sendte foreldrene meg av gårde med bilen for å ta igjen flybussen fordi faren min hadde glemt noen "viktige papirer". De klarte virkelig å innbille meg at alt sto og falt på om jeg klarte å nå igjen bussen eller om verden gikk under, og at hvis faren min ikke fikk de papirene, så var det min skyld. Det var nullføre og bussen hadde kjørt for 20 minutter siden, og selvfølgelig gikk det galt, men det kunne gått mye verre».

Sintef-forsker Dagfinn Moes hovedpoeng er nettopp at de yngste bilførerne er umodne. Men mange av debattantene på Dagbladet.no mener umodne sjåfører like mye skyldes manglende erfaring.

BØR GRENSA ENDRES?: Er 18 år riktig aldersgrense for å kjøre bil i Norge? Eller bør den settes høyere for å forhindre ulykker blant ungdom? Illustrasjonsfoto: Scanpix
BØR GRENSA ENDRES?: Er 18 år riktig aldersgrense for å kjøre bil i Norge? Eller bør den settes høyere for å forhindre ulykker blant ungdom? Illustrasjonsfoto: Scanpix Vis mer

Opplæring og erfaring, ikke alder

Debattanten «Eirik» har fått flest pluss-stemmer for sitt innlegg der han argumenterer mot forslaget:

«At 18-åringer er overrepresentert kan vel hende skyldes mangel på erfaring, så om grensen flyttes til 23 år, vil det vel da bare bli 23-åringer som er overrepresentert».

Debattanten «Jørn K» er enig:

«Det er ikke alderen som er viktig, men opplæringen. (…) Det finnes veldig mange elendige sjåfører i alle aldere som helt tydelig mangler kunnskap om både trafikkregler og hvordan en bil skal/bør føres».

Men «Bartis» reagerer på dette synet:

«Det er nok ikke bare erfaring, det er også noe med at de som er såpass unge ofte er litt for selvsikre, og at de skal vise seg fram. De fleste jeg kjenner, som kjørte ganske fort og gæli fra ca. 18 -20, har skjerpet seg de seinere åra».

«Per Johan F» sier det ennå klarere:

«18-årsgrense for jenter og 25 for gutter?!»

«Alt skal reguleres strengere, forbys eller fjernes. Stå imot denne trygghetsnarkomanien!»

Liten politisk vilje

«Jørn K», «Bartis» og «Per Johan F» trenger neppe å frykte en regelendring med det første. Sentrale politikere i transportkomiteen på Stortinget er alle negative til forslaget.

– Grensa bør fortsatt være 18 år som er grensa, sier Borghild Tenden (V), første nestleder i komiteen, til Dagbladet.no.

– For å få ned ulykkestallene må vi heller få til en bedre trafikkopplæring. I dag er det for eksempel stor forskjell mellom ulike kjøreskoler, og vi mener at skolene må offentliggjøre strykprosenten. Trafikklærerne må også bli flinkere til å luke ut de som må vente litt og som ikke er modne til å ta førerkortet, sier Tenden.

Hallgeir Langeland (SV) er heller ingen tilhenger av forslaget.

– Det er viktigere å følge opp prikksystemet og trafikk-kontrollen, og forbedre opplæringen. En kan like gjerne spørre seg om mange eldre bilister burde hatt lappen, sier Langeland til Dagbladet.no.

Frps Bård Hoksrud mener det heller må gjøres noe med veistandarden for å få færre ulykker.

– Dette forslaget blir helt feil. Det som virkelig kan få ned ulykkestallene er å gjøre noe med veistandarden og å gjøre opplæringen bedre. Kanskje må det inn som et obligatorisk fag i skolen, sier Hoksrud til Dagbladet.no.

Arbeiderpartiets Torstein Rudihagen mener debatten om ulykker blant unge bilister er viktig, selv om heller ikke han umiddelbart støtter forslaget.

– En ser på ulykkesstatistikk at ungdom er de som rammes hardest. Og det skyldes kanskje ikke ferdigheter, mange av dem er flinkere enn eldre sjåfører, men holdninger. Derfor skjønner jeg poenget med en høyere grense, men jeg mener vi heller må stille større krav til kjøreopplæring og å jobbe med holdningene. Å ekskludere alle under 23 fra å kjøre vil få altfor store konsekvenser, sier Rudihagen til Dagbladet.no.

VIL IKKE HA HØYERE GRENSE: Aps Torstein Rudihagen.
VIL IKKE HA HØYERE GRENSE: Venstres Borghild Tenden.
VIL IKKE HA HØYERE GRENSE: Frps Bård Hoksrud.
VIL IKKE HA HØYERE GRENSE: SVs Hallgeir Langeland.