18 cm fra å slå i bakken

Den fullastede SAS-maskinen på vei mot København var fattige 18 centimeter fra å slå halen i bakken under avgang fra Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

KRISTIANSAND (Dagbladet): Årsaken til nestenulykken var at Airbus-flyet var mye tyngre enn flygerne hadde lagt inn i dataanlegget.

Havarikommisjonen kritiserer SAS fordi selskapet ikke hadde gode nok rutiner for å fange opp feilen. Flygerne plottet inn at flyet bare veide 60 tonn, mens den riktige vekta var hele 76,4 tonn. Det førte til at flygerne dro i stikka da farten var ca. 60 km/t lavere enn den skulle vært ved en korrekt avgang.

Ferske flygere

Basesjef Dag Falk-Petersen avviser kategorisk overfor Dagbladet at det knyttet seg noe dramatikk til hendelsen som skjedde 4. september i fjor.

-  I verste fall hadde flyet skrapt nedi og skapt et gnistregn. Flyene er konstruert for å tåle en slik trøkk, hevder han.

Pilotene på SAS-flyet av typen Airbus A321 med 171 mennesker om bord tok flyet i lufta med mye mindre hastighet enn påkrevd. Fordi flyet veide mye mer enn de trodde, var motorene innstilt på å gi for liten kraft. Dermed ble stigningen svært brå og halen var fattige 18 centimeter fra å kollidere med rullebanen. Man unngikk halesmell ene og alene fordi flyet tilfeldigvis ble løftet ørlite skjevt ved at venstre hovedhjul først kom i lufta.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.