Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

18 cm fra å slå i bakken

Den fullastede SAS-maskinen på vei mot København var fattige 18 centimeter fra å slå halen i bakken under avgang fra Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet): Årsaken til nestenulykken var at Airbus-flyet var mye tyngre enn flygerne hadde lagt inn i dataanlegget.

Havarikommisjonen kritiserer SAS fordi selskapet ikke hadde gode nok rutiner for å fange opp feilen. Flygerne plottet inn at flyet bare veide 60 tonn, mens den riktige vekta var hele 76,4 tonn. Det førte til at flygerne dro i stikka da farten var ca. 60 km/t lavere enn den skulle vært ved en korrekt avgang.

Ferske flygere

Basesjef Dag Falk-Petersen avviser kategorisk overfor Dagbladet at det knyttet seg noe dramatikk til hendelsen som skjedde 4. september i fjor.

-  I verste fall hadde flyet skrapt nedi og skapt et gnistregn. Flyene er konstruert for å tåle en slik trøkk, hevder han.

Pilotene på SAS-flyet av typen Airbus A321 med 171 mennesker om bord tok flyet i lufta med mye mindre hastighet enn påkrevd. Fordi flyet veide mye mer enn de trodde, var motorene innstilt på å gi for liten kraft. Dermed ble stigningen svært brå og halen var fattige 18 centimeter fra å kollidere med rullebanen. Man unngikk halesmell ene og alene fordi flyet tilfeldigvis ble løftet ørlite skjevt ved at venstre hovedhjul først kom i lufta.

Normalt skal det være så mye som 1 meter og 22 centimeters klaring mellom flyet og bakken under take-off.

Granskningen av hendelsen avslører at de to svenske pilotene var forholdsvis ferske på flytypen, som nylig ble tatt i bruk hos SAS. Havarikommisjonen mener at man med lengre erfaring får et bedre grunnlag for å vurdere om de oppgitte avgangsvektene er riktige.

Havarikommisjonen påpeker at nestenulykken har flere likhetstrekk med en ulykke på New Zealand i fjor. Da fikk en jumbojet fra Singapore Airlines store skader i halen fordi flygerne startet rotasjonen ved for lav hastighet.

Flere ulykker

En av tilrådingene etter denne ulykken var å utvikle en automatikk som slår alarm ved urimelige takeoff-data.

I SAS-tilfellet i fjor var det en rekke uheldige omstendigheter: Datalinken i flyet fungerte ikke. Dermed kunne ikke flygerne kalkulere avgangsdataene som normalt. Deretter gikk kontakten via radio, telefon og telefaks til operativ avdeling i København. Der reagerte man på den lave avgangsvekta på 60 tonn, men lot seg overbevise da vedkommende fikk gjentatt opplysningen fra Gardermoen.

-  Sannsynligheten for at feil oppstår er stor når muntlig informasjon videreformidles gjennom flere ledd, bemerker havarikommisjonen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media