På nåværende tidspunkt er 18 personer bekreftet omkommet, mens minst 17 personer mottar intensiv behandling for alvorlige brannskader, etter vulkanutbruddet på White Island i forrige uke.
Det har imidlertid lenge vært kjent at det var fare for et vulkanutbrudd på den ubebodde øya som er et yndet turistmål.
White Island Tours, som driver turistvirksomhet på øya, opplyser på sin hjemmeside at de jobber på varierende varslingsnivåer, men at passasjerene bør være klar over at det alltid er en risiko for aktivitet uavhengig av varslingsnivået.
Nå har det kommet fram hvordan turselskapene angivelig har tråkket rundt akkurat hvor farlig vulkanen er i reklamering av turene, med mål om å nå våghalsene der ute.
Reklame
CNN har fått fatt i flere brosjyrer som promoterer turer til øya fra mange år tilbake i tid. Slagordene lyder som følger:
«Singel, hvit kvinne.»
«Dampende, veldig aktiv, 200 000-åring søker venner for å øke farenivået.»
«Mine fyldige kurver og voller ruller ned mot havet. Jeg har en aroma av varm svovel og endrer utseende etter humør. Føler jeg meg sprek, bruker jeg lag på lag med glatt, grå aske.»
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger