LA FRAM TALLENE: I dag la Terje Moe Gustavsen og Guro Ranes fram Statens vegvesen sin dybdeanalyse for dødsulykkene i veitrafikken i 2013. 187 personer mistet livet i trafikken i fjor, og tallene i år ligger enda høyere. Foto: Magnus Lutnæs Aas / Dagbladet
LA FRAM TALLENE: I dag la Terje Moe Gustavsen og Guro Ranes fram Statens vegvesen sin dybdeanalyse for dødsulykkene i veitrafikken i 2013. 187 personer mistet livet i trafikken i fjor, og tallene i år ligger enda høyere. Foto: Magnus Lutnæs Aas / DagbladetVis mer

187 personer mistet livet på norske veier i fjor

Statens vegvesen la i dag fram sin dybdeanalyse fra dødsulykkene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag la Statens Vegvesen fram sin dybdeanalyse av dødsulykkene som fant sted på veiene i fjor. Der kom det fram at antall dødsulykker har økt siden for 2011 og 2012, og at tallene for i år er enda høyere.

187 personer mistet livet i fjor, en økning på 30 prosent fra 2012 da 145 personer ble drept i veitrafikken. I år ligger det foreløpige tallet for antall drepte på 61, det også en kraftig økning fra samme tid i fjor.

- Vi vet ikke hvorfor dette tallet plutselig har begynt å øke, men her er det viktig å huske på at antallet fra i fjor var det tredje laveste tallet noensinne, med unntak av 2011 og 2012, sier vegdirektør i Statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen.

Dybdeanalysen ligger åpent på vegvesenets nettsider.

Flere eldre Det ble presentert to ulike faktorer som viser den største økningen til hvem som dør i trafikken og hvorfor det skjer.

- Vi ser gjennom våre analyser at de som dør i trafikken blir eldre og eldre, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet, Guro Ranes.

- Det er flere grunner til dette. Det første er at det er flere eldre til stede i veitrafikken, både som fotgjengere og som førere. Det andre er at jeg tror de er mer aktive enn tidligere, sier Gustavsen til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegdirektøren sier også at dette er noe Statens vegvesen er fullstendig klare over, og at de må bli flinkere til å holde kampanjer og ha tilbud som er rettet mot eldre.

- Statens vegvesen har et kurs som heter Bilfører 65 pluss, som skal hjelpe de eldre med å friske opp kunnskapene sine, men jeg mener også vi må komme mer på banen, sier Gustavsen

Vil forbedre informasjon Gustavsen sa i sitt foredrag også unnskyld til pårørende som føler at de har fått lite informasjon om hva som skjedde i dødsulykken til sine nærmeste.

Til Dagbladet utdyper han utsagnet og sier at han i løpet av de siste ukene har merket at noen pårørende er lite fornøyd med informasjonen de har fått.

- Det har vært et sterkt fokus de siste ukene, og er noe vi har tenkt mye på. Vi bør ha et tilbud til de som har et behov for å se og vite alt, men må også være klare over at noen ikke vil det, sier Gustavsen.

Han nevner problemet med personvern, og at det har skapt vanskeligheter rundt det å dele sensitiv informasjon og bilder fra dødsulykker.

VEGDIREKTØR: Vegdirektør i Statens vegvesen Terje Moe Gustavsen la i dag fram dydbeanalysen for dødsulykkene i vetrafikken i fjor. Den viste en markant økning i antall drepte fra 2012. Foto: Magnus Lutnæs Aas / Dagbladet
VEGDIREKTØR: Vegdirektør i Statens vegvesen Terje Moe Gustavsen la i dag fram dydbeanalysen for dødsulykkene i vetrafikken i fjor. Den viste en markant økning i antall drepte fra 2012. Foto: Magnus Lutnæs Aas / Dagbladet Vis mer

Ifølge vegdirektøren legger de nå opp til å bli flinkere til å dele informasjonen sin.

- Vi har en ambisjon om å ikke bare dele ut tekst og bilder til de pårørende, men også tilby samtaler, sier Gustavsen til Dagbladet.

Utforkjøringer Utforkjøringer og møteulykker er de årsakene til dødsulykker som har hatt størst økning i vegvesenets dybdeanalyse.

I tillegg kommer det fram i dybdeanalysen at 33 prosent av de som ble drept i trafikken i fjor, ikke brukte bilbelte.

- 95 prosent av bilistene i Norge bruker belte, og det er et av de beste tallene i verden. Til tross for at en tredel av de som mistet livet ikke brukte belte, er det ofte ikke denne mangelen som gjør at folk dør i trafikken, men en kombinasjon av flere faktorer. De tar andre risikoer i tillegg, sier Gustavsen.

Ukorrekt bruk og dårlig innretting i kjøretøy er også inkludert i statistikken.

- Vi er også mer opptatt av riktig bruk. Det er mange som bruker belte, men de blir ikke alltid brukt korrekt, sier vegdirektøren.

Holdningskampanjer Gustavsen sa også at holdningskampanjer fungerer når det kommer til å få flere til å bruke belter, men at det er vanskelig å nå ut til visse grupper i befolkningen.

- Vi trenger å bli kvitt holdningene blant mange av ungdommene. Vi ser fortsatt at det er en trend blant noen ungdommer at det ikke er «tøft» å bruke belte, sier Gustavsen til Dagbladet.

TRAFIKKSIKKERHET: Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet, Guro Ranes, sier at det kan finnes store mørketall for dødsulykker som har skjedd på grunn av distraksjoner i bilen, som mobiler og lesebrett. Foto: Magnus Lutnæs Aas / Dagbladet
TRAFIKKSIKKERHET: Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet, Guro Ranes, sier at det kan finnes store mørketall for dødsulykker som har skjedd på grunn av distraksjoner i bilen, som mobiler og lesebrett. Foto: Magnus Lutnæs Aas / Dagbladet Vis mer