BEKYMRET: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er bekymret for at antallet døde i trafikken gikk opp i fjor fra åra før. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
BEKYMRET: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er bekymret for at antallet døde i trafikken gikk opp i fjor fra åra før. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

- 190 døde personer er 190 for mange

En gåte for veiministeren hvorfor så mange døde i trafikken i fjor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi ønsker alle en nullvisjon om antallet drepte i trafikken. Da er det ekstra trist at vi har en økning i antallet drepte etter å ha hatt en gledelig nedgang de siste årene. Det er grunn til bekymring¸ sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Dagbladet.

I fjor omkom 190 mennesker på norske veier. I 2012 døde 145 og året før 169. Fra år 2000 til 2010 gikk antallet døde i trafikken fra 341 omkomne til 208 døde personer.

- Bak hver person som dør i trafikken er den familie som får revet vekk en person på en grusom måte. 190 døde personer er 190 for mange, sier ministeren.

Samme i nabolanda Samferdselsministeren sier til Dagbladet at de i departementet og i samferdselsbransjen for tida grubler veldig på hvorfor antallet døde i trafikken har økt.

- Vi grubler fælt på dette om dagen, men det er et arbeid underveis for å finne ut av årsakene. Vi ser spesielt at antallet omkomne økte etter sommeren i fjor. Kan det skyldes vær eller endret trafikkmengde? Vi ser også en tilsvarende økning i våre naboland Sverige og Danmark og har kontakt med dem for å se om det er like årsaker der, sier han.

Man vet noe om årsakene allerede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er voksne menn over 45 år som preger dødsstatistikken. Vi vet at 95 prosent av alle bilister bruker bilbelte, men av de som dør i ulykker hadde rundt 50 prosent ikke bilbelte på seg, sier Solvik-Olsen.

Fart og rus bidrar også til dødsulykker i trafikken.

- I tillegg til at folk må ta ansvar for seg selv i trafikken, minne om bilbelte og fartsgrensene, kan vi som politikere sørge for å videreutvikle at den tekniske standarden på veinettet bil bedre. I år er det planlagt 22 kilometer med midtdeler. Det er alt for lite, men vi håper å ferdigstille flere prosjekter og bare øke på i 2015. Jeg er overbevist om at bedre veier gir bedre sikkerhet, sier Solvik-Olsen.

Støtter fartssperre I Dagbladet i går tok Trygg Trafikk til ordet for innføring av fartssperrer i biler og avgiftskutt på nye biler for at folk skal få mulighet til å kjøpe nye, sikrere biler framover. Bilministeren er ikke fremmed for tanken.

- Det er en tilnærming jeg støtter, sier Fremskrittsparti-mannen.

Han sier hele hans departement preges av dårlige statistikker.

- De som jobber med trafikksikkerhet her tar det som et personlig nederlag når det skjer større trafikkulykker. Jeg har vært i denne jobben i tre måneder og jeg kjenner på at det er et ansvar her, sier Solvik-Olsen.

Selv mistet han en kamerat i trafikken for rundt 20 år siden.

- Jeg har heldigvis vært forskånet for tap av familiemedlemmer og personer helt nær meg, men jeg vet hvordan det er å ta farvel og begrave en kamerat som døde så alt for tidlig. Det er minner jeg tar med meg, sier samferdselsministeren.

190 DØDE: I løpet av 2013 omkom 190 mennesker i trafikken. Andre juledag omkom to personer i en trafikulukke i Fetsund i Akerhus. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
190 DØDE: I løpet av 2013 omkom 190 mennesker i trafikken. Andre juledag omkom to personer i en trafikulukke i Fetsund i Akerhus. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer