RETTSSAK: I dag starter rettssaken mot CargoNet AS som nektet å vedta bota på sju millioner kroner de ble ilagt etter at 16 godsvogner braste inn i terminalen på Sjursøya 24. mars i fjor. Tre personer mistet livet.
Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / Dagbladet
RETTSSAK: I dag starter rettssaken mot CargoNet AS som nektet å vedta bota på sju millioner kroner de ble ilagt etter at 16 godsvogner braste inn i terminalen på Sjursøya 24. mars i fjor. Tre personer mistet livet. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen / DagbladetVis mer

197 tonn løpsk tog drepte tre

Utfallet av rettssaken mot CargoNet etter Sjursøya-ulykken kan utløse millionkrav.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter den dramatiske ulykken på Sjursøya i Oslo 24. mars i fjor, konkluderte Statens havarikommisjon for transport med at mangel på sikkerhet og kommunikasjonsrutiner var avgjørende for utfallet av ulykken.

Leif Kåre Nordmo (66), Cato Kyrre Breistrand (57) og Geir Atle Lind (48) mistet livet da de 16 førerløse godsvognene braste inn i terminalen på Sjursøya etter en vill ferd fra godstogterminalen på Alnabru. Fire personer ble skadet i ulykken.

Her kan du lese alt om togulykken.

Jernbaneverket godtok boten på 15 millioner kroner, mens CargoNet nekter å betale bota de ble ilagt på sju millioner kroner.

I dag startet rettssaken mot CargoNet i Oslo tingrett. Blir selskapet dømt for grov uaktsomhet, kan det åpne for at de etterlatte kan reise oppreisningskrav. Kravet kan bli på mange millioner, melder VG.

Flere av de etterlatte skal vitne og på mandag vil det være en befaring på godstogterminalen på Alnabru.

Aktor Carl Graff Hartmann er nå i gang med sitt innledningsforedrag. Han redegjør nå for hvordan de 16 godsvognene kom ut av kontroll og den tragiske ulykken ble et faktum.

- Forsøket på å bremse togstammen med en såkalt skinnebrems hadde liten eller ingen effekt. Det ble også forsøkt å lede toget inn på et annet spor, men det lot seg ikke gjøre, forklarer Graff Hartmann.

Da godsvognene raste forbi Loengen stasjon i Lodalen hadde de en fart på 125 kilometer i timen, opplyser aktoratet.

Etter en avsporing ved Oslo Havn, fotsatte sju godsvogner mot Sjursøya. De veide til sammen 197 tonn.

Cato Kyrre Breistrand (57) jobbet på sporet, og ble drept momentant.

- Toget treffer deretter containerterminalen. Vognstammen braser gjennom veggen, forklarer Carl Graff Hartmann.

Leif Kåre Nordmo )66) og Geir Atle Lind (48), som befant seg i bygningen, ble drept i sammenstøtet,

ETTERLATTE I RETTEN: Rettssaken startet i Oslo tingrett nå klokka 10.00. Foto: Asle Hansen
ETTERLATTE I RETTEN: Rettssaken startet i Oslo tingrett nå klokka 10.00. Foto: Asle Hansen Vis mer