PÅ VEI GJENNOM NORDØSTPASSASJEN:  Dette bildet fra 14. november viser gasstankeren "Ob River" på veien fra Hammerfest til Japan nord for Russland. Nå er skipet framme i Japan. FOTO:  EPA/DYNAGAS LTD /NTB SCANPIX.
PÅ VEI GJENNOM NORDØSTPASSASJEN: Dette bildet fra 14. november viser gasstankeren "Ob River" på veien fra Hammerfest til Japan nord for Russland. Nå er skipet framme i Japan. FOTO: EPA/DYNAGAS LTD /NTB SCANPIX.Vis mer

20 døgn raskere fra Hammerfest til Japan

Første skip fullastet med gass fra Norge til Japan gjennom Nordøstpassasjen. Bare 40 cm is.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

For første gang har et skip fullastet med gass seilt fra Norge til Japan gjennom Nordøstpassasjen.

Tankskipet «Ob River» tok lasten om bord ved Melkøya utenfor Hammerfest 7. november, skriver Stavanger Aftenblad.

Nå ligger skipet til havn i Japan og venter på å losse 134.738 kubikkmeter flytende naturgass (LNG) for det russiske selskapet Gazprom

- Ferden gikk etter planen, sier Tony Lauritzen fra det greske rederiet Dynagas.

«Ob River» dro først på en prøvetur fra Japan til Norge uten last. På vei tilbake hadde skipet selskap av to atomdrevne isbrytere.

- Isen var ikke så tykk, men ofte rundt 40 centimeter, forteller Lauritzen.

Issmeltingen rundt Nordpolen har åpnet nye skipsruter i Arktis, og i sommer ble det målt mindre sjøis i Nordishavet enn noen gang tidligere.

En rapport som ble lagt fram på det store klimamøtet i Doha i Qatar onsdag, viser rekordsmelting av isen i Arktis siden nyttår.

40 CENTIMETER; Isen var ikke tykkere enn 40 centimeter - er "Ob River" på vei gjennom Nordøstpassasjen fra Hammerfest til Japan som første gasstankwer med last. Skipseksperter har beregnet at denne ruta kan spare 20 dager og mye drivstoff. FOTO: EPA/DYNAGAS LTD/NTB SCANPIX. Vis mer

Isflater som tilsvarer størrelsen på USAs landareal har smeltet.

Hovedårsaken til smeltingen antas å være global oppvarming, som blant annet skyldes CO2-utslipp fra bruk av kull, olje - og gass.

20 dager raskere Lauritzen peker på at ferden gjennom Nordøstpassasjen er betydelig kortere enn å seile gjennom Suezkanalen og over Indiahavet.

Skipseksperter har beregnet at en slik rute gjennom nordvestpassasjen kan til om lag 20 dager kortere enn via Suezkanalen.

Dermed blir drivstofforbruket og utslippene fra skipet mindre.

Nordøstpassasjen er navnet på sjøveien fra Europa til Asia nord for Russland og kalles også for Den nordlige sjøruten.

(NTB/Dagbladet).

UT FRA HAMMERFEST: Gasstanker "Ob River" starter ferden gjennom Nordøstpassasjen fra Hammerfest - bildet er tatt 8. oktober. EPA/DYNAGAS LTD / NTB SCANPIX. Vis mer