PÅ BAKKEN: Og skulle flere piloter rømme fra Lufttransport AS, kan enda flere ambulansefly bli vingeklippet. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
PÅ BAKKEN: Og skulle flere piloter rømme fra Lufttransport AS, kan enda flere ambulansefly bli vingeklippet. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpixVis mer

20 piloter har fått jobbtilbud. Krisen kan bli komplett

20 piloter i Lufttransport AS har fått tilbud fra andre selskaper.

(Dagbladet): Flere ambulansefly i nord står i dag på bakken på grunn av bemanningsproblemene i Lufttransport AS.

Selskapet, som tapte anbudsrunden om å få drive luftambulansene videre, er fortsatt rammet av at tolv piloter sa opp i november og desember i fjor.

I alt jobber 97 piloter i Lufttransport AS, men selskapet har fortsatt ikke lyktes med å fylle hullene i vaktplanen. Viktige ambulansefly blir derfor stående på bakken både i dag og i tida framover.

At dette sammenfaller med en eskalering i konflikten rundt den nevnte anbudsrunden, er helt tilfeldig ifølge Lufttransport.

- Vi har lenge visst at denne perioden, mai og juni, ville bli vanskelig. På grunn av oppsigelser og opplæring av nye piloter har vi nå nesten 30 hull i vaktplanen, sier administrerende direktør Frank Wilhelmsen til Dagbladet.

Avviser ulovlig aksjon

Wilhelmsen sier han er kjent med rykter om en ulovlig aksjon fra Lufttransport og deres piloter, men han avviser påstandene fullstendig.

- Vi gjør alt vi kan for å ha så mange fly i lufta som mulig, forsikrer Wilhelmsen.

Det er nå fem og seks måneder siden de tolv pilotene sa opp. Alle tolv hadde tre måneders oppsigelsestid. Wilhelmsen sier strenge arbeids- og hviletidsbestemmelser, samt opplæring av tolv erstattere, gjør at selskapet simpelthen ikke makter å ha piloter til å fly alle vaktene.

20 piloter med nye tilbud

Situasjonen blir noe bedre mot Pinsehelgen, og utover i juni håper Wilhelmsen på en normalisering.

- I løpet av 28 dager kan vi «kjøpe» to fridager fra hver pilot. Mer enn det har vi ikke lov til. Når vi i tillegg skal intervjue, ansette og lære opp nye folk, så krever det ressurser fra pilotene vi har. Alle i selskapet hjelper til så mye de kan, sier Frank Wilhelmsen.

Selskapet Babcock, som skal overta Lufttransport sine flyvninger med luftambulansen neste sommer, skal forhandle med Norsk Flygerforbund. Babcock var best på pris i anbudsrunden, men tilbød ifølge pilotenes fagforening betydelig dårligere lønnsbetingelser. Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock tar over. Flere piloter har derfor tatt nye jobber allerede.

AMBULANSEFLY-SAKEN: Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) orienterer Stortinget om den pågående krisen i luftambulansetjenesten i nord. Video: Stortinget Vis mer

Frank Wilhelmsen opplyser at ytterligere 20 av hans piloter har fått tilbud fra andre arbeidsgivere. Disse pilotene kan forsvinne når som helst.

- De sitter på gjerdet og avventer forhandlingene mellom Babcock og Pilotforbundet.

Kan bli langt verre i høst
Skulle også disse 20 pilotene slutte, vil bemanningsproblemene i luftambulansen tilta med voldsom styrke, forsikrer Wilhelmsen. Utfallet kan da bli katastrofalt.

- Hvis ingen flere slutter hos oss vil vi ha stadig flere fly i lufta utover juni. Men dersom mange av disse 20 velger å si opp, da står vi i september og lengter tilbake til i dag, det skal jeg love deg. Det vil bli helt krise. Pilotene vil gjerne være her, men de ønsker ikke å gå ned 25 prosent i lønn. Det kan jeg ikke klandre dem for.

Frank Wilhelmsen og Lufttransport AS vurderer nå søksmål mot Luftambulansetjenesten. De mener Babcock kan ha fått fordelaktig informasjon om anbudsprosessen fra Marianne Telle, som i går trakk seg som styreleder i Helse Nord.

Telle har på det sterkeste avvist ufint spill, selv etter det ble kjent at hennes selskap Bedriftskompetanse har signert intensjonsavtale med Babcock. Denne avtalen er nå kansellert.

Tre-fire år

Dersom Babcock og Pilotforbundet ikke kommer til enighet, og pilotflukten fortsetter, kan det gå ut over driften til Babcock, ifølge Wilhelmsen.

Han minner om at det tar lang tid å bygge opp den kompetansens hans piloter og teknikere i dag besitter.

- Om vi skulle startet med to tomme hender, så ville det tatt minst tre - fire år for oss å være på et akseptabelt nivå, rent kompetansemessig. Det tar lang tid å bygge en base med dyktige folk. Vi har alltid sagt at en viktig del av det vi leverer er folkene som jobber her. Det hjelper ikke med nye fly og nye krav dersom folkene som flyr ikke har særlig lang trening i jobben sin, sier han.