20 tiltak mot problemelever:

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

1. Elevene stiller opp på et fast sted i skolegården og har faste plasser i rekka. Yttertøy henges på gangen på fast knagg hver gang.

2. Elevene står ved pulten og hilser på læreren i begynnelsen av første time. Når klassen får besøk, reiser elevene seg, hvis ikke læreren gir annen beskjed.

3. Elevene sitter på rekker og har faste plasser i klassen.

4. Når kollektive beskjeder blir gitt, skal elevene sitte på plassene sine og være rolige, se, lytte og tenke.

5. Elevene skal alltid ha beskjed om hva de skal gjøre når de er ferdige med en gitt oppgave (skal-oppgavene). Dette står skrevet på en fast plass på tavla.

6. For å øke elevenes motivasjon for å jobbe med skriftlige oppgaver, kan man benytte et system der elevene får tilgang til ulike positive aktiviteter («free-time») etter at skal-oppgavene er fullført.

7. Ordenselevene deler kollektivt ut det materialet man trenger i timen til samme tid. De øvrige elevene sitter på plassene sine.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer