200 miljøbomber på verdenshavene

Oljeselskapene hyrer ennå eldgamle og billige tankskip til oljefrakt. De har mye å velge i: Over 200 svære tankskip med enkelt skrog er i full drift.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON (Dagbladet): - Men alle skip med enkelt bunn skal gradvis tas ut av drift fram mot 2015, sier Erik Ranheim i den internasjonale tankskipseierorganisasjonen Intertanko.

De store oljeselskapene skryter av at de har svært strenge regler for skip de leier inn, men det er åpenbart at kostnadene fortsatt er viktige, og da er de gamle skipene fullt ut konkurransedyktige.

Leier gamle holker

Skipsmeklere i London bekrefter at både Shell, BP, ExxonMobil, Chevron Texaco, russiske Lukoil og spanske Repsol de siste ukene har hyret gamle tankskip med enkelt bunn.

Shell topper lista og leide for eksempel 3. november 24 år gamle «Enalios» for å frakte 80000 tonn olje fra Østersjøen til Singapore, samme rute som katastrofeskipet «Prestige» hadde.

Denne underlige trafikken fra russiske oljekilder i Asia via Europa tilbake til Asia er forbausende nok økonomisk forsvarlig, og volumet øker stadig.

Stor trafikk på havet

Ifølge Cambridge Energy Research må asiatiske land hver dag importere 76000 tonn tungolje. Europa må daglig importere 53000 tonn dieselolje. Man regner med at flere titalls millioner tonn forskjellige oljeprodukter til enhver tid flyter rundt på verdenshavene i tankskip som rg er potensielle miljøbomber.

- Men i fjor ankom 99,998% av all olje som ble lastet i tankskip sine havner uten uhell, sier Erik Ranheim.

I dag er det 1500 tankskip over 50000 tonn på havene, og bare vel halvparten har dobbelt skrog.