200 tunneler i Norge må oppgraderes på seks år

De siste tre årene har Vegvesenet oppgradert 20.

200 av 253: 200 av 253 tunneler i Norge som omfattes av Tunnelsikkerhetsforskriften trenger oppgradering. Her er politiet utenfor Gudvangaulykken etter ulykken i går formiddag. Foto: Arsalan Portazedi
200 av 253: 200 av 253 tunneler i Norge som omfattes av Tunnelsikkerhetsforskriften trenger oppgradering. Her er politiet utenfor Gudvangaulykken etter ulykken i går formiddag. Foto: Arsalan PortazediVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Siden 2010 har vegvesenet oppgradert 20 tunneler. Innen april 2019 må ytterligere 200 tunneler rehabiliteres for å oppfylle nya krav.

Alle tunneler over 500 meter på riksveinettet reguleres av Tunnelsikkerhetsforskriften. I Norge har vi 253 slike tunneler. Hele 200 av dem oppfyller ikke de nye kravene som innføres 1. april 2019.

- Tunnelene er på en måte godkjent per dags dato i henhold til standarden de er bygd for, sier Lars Aksnes, direktør i Statens Vegvesen.

- Tunnelene er på en måte godkjent?

- Ja, altså at tunnelene oppfyller kravene på den tida de ble bygd, men kravene skjerpes hele tida. Vi må utbedre tunnelene for å få dem opp til standarden i nye krav som setter i verk 1.april 2019, sier han.

Milliardinvestering «Det har hittil ikke omkommet personer som følge av brann i tunneler i Norge. Statens vegvesen er av den oppfatning at tunnelene i Norge i hovedsak er godt sikret», skriver Vegvesenet i en pressemelding.

De har beregnet at det vil koste omtrent sju milliarder kroner å oppgradere tunnelene.

I dag sier Aksnes til Dagbladet at det er satt av ti milliarder til oppgradering av vegnettet i forslaget til ny transportplan for de neste ti årene. Disse ti milliardene skal imidlertid brukes til mer enn tunneloppussing.

ULYKKEN I GUDVANGATUNNELEN: Traileren begynte å brenne 2,5 kilometer inn i tunnelen fra Flåm-siden. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet
ULYKKEN I GUDVANGATUNNELEN: Traileren begynte å brenne 2,5 kilometer inn i tunnelen fra Flåm-siden. Grafikk: Kjell Erik Berg / Dagbladet Vis mer

- Vi må prioritere tunnelrehabilitering hardt, sier Aksnes.

Tungtransport utsatt En rapport fra Transportøkonomisk Institutt viser at det mellom 2008 og 2011 var 22 branntilløp i norske tunneler, de fleste av dem i midtsonen av tunnelene.

Undersjøiske tunneler og tunneler med høy stigningsgrad utgjør bare fire prosent av vegtunnelene i Norge, men stod likevel for 44 prosent alle av brannene og branntilløpene.

Brannene startet ofte på grunn av tunge kjøretøy med tekniske problemer.

På spørsmål fra Dagbladet kan Vegdirektoratet ikke gi et klart svar på hvor mange og eventuelt hvilke tunneler som trenger utbedring per dags dato.

25-40 milliarder I forslag til nye Nasjonal transportplan for 2014-2023 slås det fast at det er behov for «å lage bedre rutiner for å sikre at farlige forhold blir registert og fulgt opp på en systematisk måte».

En kartlegging som Statens vegvesen har foretatt viser at det vil koste 25—40 mrd. kr å fjerne forfallet og å gjøre nødvendige fornyelser på riksvegnettet. Om lag halvparten av behovet gjelder tunneler.

Slipper ikke inn Ifølge brannsjef i Aurland, fungerte ikke nødsambandet, og det var ikke lys i tunnelen da en trailer tok fyr i Gudvangatunnelen i går formiddag.

- Jeg vet ikke sikkert hvorfor, men det kan ha vært noen kabler som har brent ned. Når vi kom lenger inn i tunnelen fungerte det igjen, sier brannsjef Arvid Gilje til Dagbladet.

Ekspertene fra Statens havarikommisjon og Statens vegvesen som skal finne årsaken til hva som skjedde da vogntoget tok fyr slipper foreløpig ikke inn i tunnelen.

Det er for uklart om det er sikkert inne i tunnelen, opplyser havariinspektør Martin Visnes til Dagbladet.

I alt 80 mennesker av forskjellige nasjonaliteter ble evakuert. Av disse ble 44 brakt til Lærdal sjukehus etter den dramatiske brannen som oppsto da det tok fyr i et polsk vogntog 2,8 kilometer inne i den 11 kilometer lange tunnelen.

Av de skadde ble 29 sendt til Førde sentralsjukehus og tolv til Haukeland universitetssjukehus, mens tre fortsatt er innlagt på sykehuset i Lærdal. Situasjonen er stabil for alle, men senkomplikasjoner kan oppstå på grunn av røykskader, opplyser Helse Førde i en pressemelding.