2000 timer

Kunne du tenke deg å kjøre berg-og-dal-bane i 2000 timer? Richard Rodriguez (39) fra USA gjorde det - og slo verdensrekorden i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EKSTERNE LINKER

Det uvanlige rekordforsøket startet 9. juni i år, i noe som egentlig var ment som en 100 timer lang maraton i Pleasure Beach i Blackpool i England. Men da de 100 timene var passert. forstatte Richard Rodriguez i anlegget «Big Dipper». Han er heller ikke ukjent med å kjøre berg-og-dal-bane. Allerede i 1994 ble han døpt «King of Coasters».

Rekordjeger

I 1977 satt han sin første rekord på over 100 timer. Det skjedde i anlegget «The Cyclone» i Coney Island i USA. Bare tre år senere hadde han tangert rekord seks ganger. Da passerte han 200 timer i strekk. I 1982 passerte han 300-timers merket, mens i 1994 satt han 549 timer i en berg-og-dal-bane.

Den gjeldene verdensrekorden var på 1013 timer, men den er nå grundig slått. Richard Rodriguez planla ikke å sitte i vogna i 2000 timer, men på grunn av milleniumskiftet fant han ut underveis at det var en artig måte å markere den historiske begivenheten på.

Kun en hobby

Å kjøre berg-og-dal-bane er kun en hobby for 39 år gamle Richard Roderiguez fra New York. Egentlig jobber han som lærer i Chicago. Han underviser i moderne europeisk og amerikansk historie. Han foretrekker å kjøre i anlegg av tre, akkurat slik som er under oppføring på Tusenfryd utenfor Oslo.

Invitert til Tusenfryd

- Han er jo helt ekstrem, utbryter Linda Bernander Silseth, direktør hos Tusenfryd.

- Han må vi ha til åpningen av vår berg-og-dal-bane «Thunder Coaster» neste år. Det ville vært kjempegøy. Han er herved invitert gjennom Dagbladet, sier direktøren begeistret når vi forteller henne om rekorden.

Hun lover at Roderiguez skal få kjøre noen ganger alene, dersom han ønsker det.

Tusenfryd har allerede fått flere henvendelser fra berg-og-dal-bane-entusiaster siden det ble kjent at det skulle bygges en i Norge.

- Vi samarbeider med Europeen Coaster Club. Det er en gruppe med entusiaster fra hele Europa som skal få kjøre trebanen vår før den offisielle åpningen 29. april neste år, sier Bernander Silseth.

Hun vet også om at flere mennesker fra USA har meldt sin ankomst til Norge.

Berg-og-dal-banen på Tusenfryd blir nord-Europas største, og den vil ha Europas største fall. Det vil være brattere enn unnarennet i Holmenkollen. Toppfarten blir på litt over 100 kilometer i timen, og banen blir rundt en kilometer lang. Alt er bygget i tre.