2,1 millioner kroner i tvangsgebyr til postordrefirma

Forbrukerombudet har gitt Charlie Postordre AS tvangsgebyr på i alt 2,1 millioner for brudd på flere bestemmelser i markedsføringsloven.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forbrukerombudets vedtak var rettet mot postordrefirmaets bruk av personlig adressert direktereklame, der mottakerne ble gitt inntrykk av å være spesielt utvalgte til å motta premier eller gaver.

Selskapet lokket blant annet med armbåndsur, støvsugere og pengepremier, og Forbrukerombudet fant flere lovstridige forhold i markedsføringen.

Charlie Postordre AS klaget vedtakene inn for Markedsrådet som stadfestet Forbrukerombudets vedtak.

Postordrefirmaet har også etter Forbrukerombudets første vedtak benyttet markedsføringstiltak som ombudet mener innebærer brudd på reglene. Forbrukerombudet har derfor utferdiget forelegg om tvangsgebyr på til sammen 2,1 millioner kroner. Dette er det høyeste tvangsgebyr Forbrukerombudet noen gang har ilagt et firma.

(NTB)