SKADER: De fleste skadene kunstverkene i regjeringskvartalet ble påført 22. juli 2011, skyldtes ikke direkte eksplosjonen av bilbomben. Her utsmykning av Carl Nesjar og Pablo Picasso i 8. etasje av Høyblokka. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
SKADER: De fleste skadene kunstverkene i regjeringskvartalet ble påført 22. juli 2011, skyldtes ikke direkte eksplosjonen av bilbomben. Her utsmykning av Carl Nesjar og Pablo Picasso i 8. etasje av Høyblokka. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

22. juli-skader på kunsten i regjeringskvartalet burde vært unngått

Skyldtes for det meste ikke bomben, ifølge ny rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fleste skadene kunstverkene i regjeringskvartalet ble påført 22. juli 2011, skyldtes ikke direkte eksplosjonen av bilbomben.

- Bare en mindre del av skadene er en direkte følge av eksplosjonen. De fleste skadene har en annen hovedårsak og burde ha vært unngått, skriver konservator Fredrik Qvale.

I en rapport fra Kunst i offentlige rom (KORO) kritiseres måten de tallrike kunstverkene i regjeringsbygningene ble tatt vare på. Rapporten ble offentliggjort torsdag.

- Tråkket på Over 1.000 kunstverk ble tatt ut og sikret etter terrorangrepet. KORO hadde ansvar for 74 av verkene og av dem ble 47 tatt ut av bygningene.

16 kunstverk er aldri funnet igjen og anses som tapt. De øvrige er levert tilbake til sine eiere med anbefalinger om hvordan de bør settes i stand.

Det er ulike direkte årsaker til skadene.

- Et typisk eksempel er at opphenget har vært dårlig, og bildet har falt ned og fått skader i fallet, eller ved at det senere er blitt tråkket på. Mange av kunstverkene hadde også behov for istandsetting før eksplosjonen, står det i rapporten.

Dårlig forvaltning Qvale skriver at mange av svakhetene ved måten kunsten var hengt opp eller plassert på, burde ha blitt oppdaget før terrorbomben. Han skriver at arbeidet med å redde kunstsamlingen har avdekket at det har vært svikt i måten kunsten er blitt forvaltet på.

- Erfaringene fra denne ekstreme hendelsen viser at forebyggende arbeid i form av et godt register, oversikt over kunsten, kunnskap om kunsthåndtering, beredskapsplaner, god kommunikasjon med bruker og enkle forebyggende grep når kunsten monteres, kan redusere skadeomfanget betraktelig, står det i rapporten.

(NTB)