UTFORDRENDE. I valget mellom å bryte arbeidsmiljøloven og å få søppelklager fra byens innbyggere, velger kommunen det siste. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
UTFORDRENDE. I valget mellom å bryte arbeidsmiljøloven og å få søppelklager fra byens innbyggere, velger kommunen det siste. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

2200 søppelklager siden Oslo kommune tok over: Søppel-tømmere kalles inn for å unngå lovbrudd

Søppel-klagene har økt uke for uke etter kommunen tok over søppelhentingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter en måned med ansvaret for søppeltømmingen i hovedstaden har Oslo kommune fortsatt utfordringer.

Innbyggerne i Oslo har klaget over 2200 ganger på manglende søppelhenting siden kommunen tok over.

Det viser Renovasjonsetatens egne tall: Det var 354 søppelklager i uke 8, 491 klager i uke 9, 691 klager i uke 10 og 669 klager i uke 11.

- Samtidig som vi har hatt en liten økning i antall klager, ser vi færre tilfeller av brudd på arbeidsmiljøloven, sier konstituert direktør Arild Sundberg til Dagbladet.

Han medgir at det har vært utfordrende å få hentet all søppelet i hovedstaden uten å bryte arbeidsmiljøloven.

- I valget mellom en liten klageøkning og det å overholde arbeidsmiljøloven, er jeg veldig opptatt at vi prioriterer å være innenfor arbeidsmiljølovens regler, sier Sundberg.

Han forteller at etaten allerede er i gang med flere tiltak som skal bedre søppel-situasjonen i hovedstaden.

SØPPELSJEF: Arild Sundberg leder Renovasjonsetaten i Oslo kommune. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SØPPELSJEF: Arild Sundberg leder Renovasjonsetaten i Oslo kommune. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Legger om ruter og kjøper biler

Det tok kommunen kort tid å identifisere flere ruter som er for lange til at det er mulig å fullføre uten brudd på arbeidsmiljøloven, forteller direktør Sundberg.

- For å gi sjåførene nok hviletid må vi justere i enkelte ruter. Det er snakk om mellom fem og ti ruter, sier han.

- Ser dere noen sammenheng mellom antall søppelklager og restriksjoner på arbeidstid og hviletid for å unngå brudd?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi ser jo det. Det er flere konkrete eksempler på at renovatører får beskjed om å avslutte ruta for å få nok hviletid til neste vakt, sier Sundberg. Han er klar på hva konsekvensen blir i slike tilfeller:

- Da skal sjåføren returnere med bilen selv om han ikke er ferdig med ruta han kjører. Fra slike ruter kommer det fort klager, sier Sundberg.

I tillegg til å kutte ned på enkeltruter skal etaten kjøpe inn flere søppelbiler for å få hentet søppelet uten å bryte loven.

- Jeg har gitt en veldig klar føring på at vi ikke skal ha brudd på arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid og hviletid. Mens vi justerer ruter og styrker bilparken kan derfor konsekvensen bli at vi får en økning i antall klager, sier Sundberg.

- Dette viser at ledelsen tar arbeidsforholdene på alvor, understreker han.

- Veireno ville hatt problemer

Etaten arvet både vaktplaner, biler og mannskap etter at Veireno slo seg selv konkurs etter knapt fem måneder med søppeltømming i hovedstaden.

Ifølge direktøren hadde ikke Veireno reservebiler som kunne settes inn når en annen bil trengte vedlikehold.

- Veireno ville hatt problemer over tid både med organiseringen av mannskapene og antall biler.

- Hvilke refleksjoner gjør du deg over dette nå?

- Mitt fokus nå er å gjøre de grepene, steg for steg, som må til som må til for å sikre både forsvarlig arbeidstid og å sikre at byens befolkning får hente avfallet sitt. Det er mitt perspektiv nå.

- Kan de erfaringene dere nå gjør dere bli relevant dersom kommunen skal sette renovasjon ut på anbud igjen i fremtiden?

- Det vil jeg ikke spekulere i nå. Vi har styrket organisasjonen rundt driftslederne og renovatørene. Både på HMS-biten, personal-biten, og vi har forsterket drift og driftspersonalet i forhold til å nettopp kunne jobbe mer offensivt med å tilpasse rutene. Dette var helt nødvendig å gjøre.

Jonny Enger ikke imponert

Dagbladet har vært i kontakt med daglig leder i nå konkursrammede Veireno, som hadde ansvaret for søppeltømmingen frem til kommunen tok over.

- Jeg registrerer at det henvises til at det settes inn mye ressurser, at ruter endres men at man samtidig har en økning i klager, sier Enger til Dagbladet. Han påpeker at økningen fra 354 klager i uke til 691 klager i uke 9 er drastisk.

- Det gleder oss at det sist uke var en positiv utvikling med en nedgang på antall klager, men totalbilde er at antall klager har økt betraktelig, og ikke litt slik som etatsdirektør Sundberg hevder, sier Enger. Han er ikke imponert over det han nå hører.

- Oslo Kommune har etter en måned med egen drift ikke ordnet de rutene de har identifisert problemene på. Dette er langt utover de frister det ble satt til Veireno på korrigering av ruter. De burde da benytte de ekstra bilene som leies inn på de rutene som er for lange, noe som ville gitt umiddelbare resultater, mener Enger.

Han er heller ikke enig i at det ifølge Renovasjonsetaten var for få reservebiler i Veireno.

- Hver ettermiddag klokken 14:00 sto det til enhver tid 17 nye renovasjonsbiler tilgjengelig på plassen, og det ble kjøpt inn 8 «EURO5 gassbiler» i reserve. Disse ble flittig brukt, men det med bakgrunn i motorproblemer med alle Mercedes EURO6 biler. Disse bilene blir det nå byttet motor i forløpende (35stk) og problemet med materiell bør bli borte med korrekt vedlikehold.