2,5 millioner frykter for jobben

Amerikansk bilindustri er kjørt i grøfta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no):
Det hvite hus og republikanerne i Kongressen avviste i går demokratenes plan om å bruke 25 milliarder dollar til nødlån for bilindustrien, melder Ap.

Sjefene for de tre store bilprodusentene General Motors, Ford og Chrysler trygler om hjelp til sin kriserammede industri. Går én av dem konkurs, er det mange som mener at de to andre raskt ville følge etter, blant annet fordi mange underleverandører som leverer til alle tre, også ville gå konkurs.

Fra Detroit til Raufoss

De tre amerikanske bilprodusentene har rundt 250 000 ansatte, og over 730 000 mennesker arbeider hos underleverandørene. I tillegg jobber 1 million mennesker hos forhandlerne som selger bilene deres. Dersom en av produsentene går over ende, kan så mange som 2,5 millioner mennesker miste arbeidet neste år, skriver AP.

Særlig Detroit i staten Michigan rammes hardt. Her holder alle de tre store bilprodusentene til.

- Dette dreier seg om langt mer enn bare Detroit. Det handler om å redde amerikansk økonomi fra en katastrofal kollaps, sa sjefen for General Motors, Rick Wagoner, på en høring i Kongressen tirsdag.

Og krisen i bilindustrien har for lengst spredd seg utenfor USAs grenser.

Den franske bilprodusenten PSA Peugeot Citroën vil kutte staben med 2 700 stillinger som følge av finanskrisen. Nedbemanningen kan ramme industriarbeidere, ledere og kontorpersonale ved alle selskapets fabrikker, opplyser selskapet i dag, ifølge NTB.

I dag ble det også kjent at den britiske flymotorprodusenten Rolls-Royce kutter opptil 2.000 jobber neste år, og Volvo varsler nå at 2800 svenske arbeidsplasser må kuttes.

Selv i Norge merkes problemene. Hydros bildelfabrikk på Raufoss leverer støtfangere og karosserideler til europeisk og asiatisk bilindustri. Nå fjernes mer enn hver sjette arbeidsplass.

- Rundt 125 ansatte er eller vil bli sagt opp eller permittert, sa administrerende direktør Olaf Wigstøl i Hydro Automotive Structures Raufoss til Dagens Næringsliv for to dager siden.

Casting Technologies i Farsund, som leverer aluminiumsdeler til understell til de fleste europeiske fabrikker, permitterte før helgen 45 ansatte. Felgprodusenten Fundo Wheels i Høyanger har permittert 50 ansatte.
Politisk drakamp
Selv om nødlånet ble avvist av republikanerne, kan det bli satt i verk når Barack Obama tar plass i Det hvite hus i januar 2009. Men bilindustrien kan ikke vente så lenge, mener Richard Wagoner, sjef for General Motors, ifølge Bloomberg. Han tror ringvirkningene på det globale markedet vil bli svært store om ikke noe gjøres umiddelbart.

General Motors er USAs største bilprodusent og selskapet frykter de ikke ville ha nok midler til å betale sine månedlige kostnader ved slutten av året. Landets bilsalg sank i oktober med utrolige 45 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Dermed går General Motors alene med et månedlig underskudd på to milliarder dollar.

Den alvorlige situasjonen har fått amerikanske politikere til å arbeidet med nok et forslag til «nødhjelp», et forslag som kan legges fram til avstemning senere.
- Hvis General Motors forteller sannheten, vil man se en dominoeffekt som aldri før om de går konkurs, sa den republikanske senatoren George Voinovich, som sammen med andre senatorer fra delstatene der bilindustrien er basert, prøver å utforme en redningsplan.

Siden demokratenes opprinnelige forslag har minimale sjanser til å bli vedtatt, tar de utgangspunkt i ønsket til Det hvite hus om å la bilindustrien bruke 25 milliarder som tidligere er bevilget til å utvikle miljøvennlige biler, til å dekke sine mest presserende behov.
For å overtale demokratene til å støtte forslaget, vil de legge inn en garanti for at lånefondet for miljøvennlige biler senere blir fylt opp igjen. Demokratene står på sin side fast på at bevilgningen må brukes til å utvikle miljøvennlige biler siden bilindustrien er avhengig av å være oppdatert hvis den skal overleve.

BRÅBREMS I INDUSTRIEN: Dersom en av de store bilprodusentene i USA går over ende, kan så mange som 2,5 millioner mennesker miste arbeidet neste år, skriver AP. FOTO: EPA/MARCELO SAYAO
BRÅBREMS I INDUSTRIEN: Dersom en av de store bilprodusentene i USA går over ende, kan så mange som 2,5 millioner mennesker miste arbeidet neste år, skriver AP. FOTO: EPA/MARCELO SAYAO Vis mer