FRAMTIDA FOR SEG: - Det har absolutt framtida foran seg. Det er noen år til vi har kostnadsnivået ned slik at dette blir allemannseie, men noen må gå foran, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han hadde prøvekjørt 25-tonneren i mai i år. Her sammen med Erik Sollerud i Pon Equipment. Foto: Håkon Ferdinand Paulseth/Pon Equipment as.
FRAMTIDA FOR SEG: - Det har absolutt framtida foran seg. Det er noen år til vi har kostnadsnivået ned slik at dette blir allemannseie, men noen må gå foran, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen da han hadde prøvekjørt 25-tonneren i mai i år. Her sammen med Erik Sollerud i Pon Equipment. Foto: Håkon Ferdinand Paulseth/Pon Equipment as.Vis mer

Norsk firma har utviklet en el-gravemaskin til seks millioner kroner

25 tonns el-gravemaskin grabber tet-trøya i anleggsbransjen

- Noen år til den blir allemannseie, mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Dette er den første elektriske gravemaskinen av denne størrelsen, sier salgsdirektør Tomi Ristimäki i finske Danfoss Mobile Electrification til Dagbladet.

Firmaet hans lager elektriske drivverk, og har hjulpet Pon Equipment as på Skedsmokorset med å lage den 25 tonns el-gravemaskinen på bildet.

- Såvidt vi har funnet ut, er dette veldig unikt. Vi har tatt ut dieselmotoren og bygget den helt elektrisk her i Norge, sier Pon Equipments administrerende direktør Erik Sollerud til Dagbladet.

- Bedre enn diesel

Den første maskinen er solgt til Veidekke, og vil være i sving i oktober i år. De neste månedene skal ytterligere seks maskiner leveres av den ombygde, elektriske typen, som opprinnelig er laget av Caterpillar.

Ifølge de to direktørene ligger Norge dermed godt an i startgropa for å elektrifisere anleggsbransjen.

Mye tyder på at det behøves sårt: Ifølge Bellona stammer cirka 20 prosent av alle CO2-utslipp i Oslo fra anleggsmaskiner som går på diesel.

«Hvorfor har ikke bransjens egne medarbeidere tro på at anleggsmaskiner kan drives fossilfritt?», spurte Berit Laanke, forskningssjef i SINTEF Byggforsk i en kronikk i Samferdsel og infrastruktur i juni.

Men det er det altså noen som har.

- Operasjonelt fungerer el-gravemaskinen faktisk mye bedre enn en diesel-maskin,, sier Tomi Ristimäki om den nye maskinen, som har betegnelsen CAT 323F Z-line.

Ikke allemannseie

- Vi har stor tro på at dette vil komme for fullt på anleggsmaskiner innen en viss tid, sier rådgiver Torfinn Belbo i miljøorganisasjonen ZERO.

Han synes det sier mye om Norges posisjon at det er industri i Norge som har satt i gang og bygget gravemaskinen.

Ifølge Ristimäki er nedsiden ved el-teknologien lademulighetene, og hva batteriene koster.

- Prisen på batteriene er den største hindringen, sier han til Dagbladet.

Likevel tror han Norge kommer til å ligge fremst i elektrifisering av tungt utstyr på byggeplasser, på samme måte som Norge har gått i bresjen med el-biler.

- Jeg tror Norge kommer til å være nummer en, sier Ristimäki.

STØRST: Den elektriske gravemaskinen CAT 323F Z-line er den største av de to maskinene på bildet. Foto: Life Size Media
STØRST: Den elektriske gravemaskinen CAT 323F Z-line er den største av de to maskinene på bildet. Foto: Life Size Media Vis mer

Ikke billig

- Det har absolutt framtida foran seg, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen etter å ha prøvekjørt den nye el-gravemaskinen under messa «Vei og Anlegg 2018» i mai i år.

- Det er noen år til vi har kostnadsnivået ned slik at dette blir allemannseie, men noen må gå foran, sa samferdselsministeren i en videoreportasje på nettstedet Veier24.no.

Med en pris på 5-6 millioner kroner - tre ganger så mye som en tilsvarende dieselmaskin - har han nok rett i det med allemannseie.