FORSINKET I 50 TIMER: 254 passasjerer må belage seg på to ekstra døgn i USA.
FORSINKET I 50 TIMER: 254 passasjerer må belage seg på to ekstra døgn i USA.Vis mer

254 Norwegian-passasjerer 50 timer forsinket etter Dreamliner-trøbbel

Opplever nye problemer med Dreamliner-flyene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 254 passasjerer er 50 timer forsinket på Oakland internasjonale flyplass ikke langt fra San Francisco etter at Norwegian nok en gang opplever problemer med et Dreamliner-fly, melder TV 2.

Blant de som nå må belage seg på 50 ekstra timer i USA, er Paal Gunnar Mathisen og Joachim Pettersen.

- Vi har sjekket muligheten for å reise med andre flyselskaper tilbake, men det koster 40-50.000 kroner. Nå må vi finne ut om det er mulig å reise fra andre flyplasser i nærheten, sier Mathisen og Pettersen til TV 2.

Motorproblemer Norwegian har ikke klart å finne en bedre løsning på problemet. De beklager sterkt overfor passasjerene.

- Det er dessverre sånn at denne forsinkelsen skyldes problemer med den ene motoren. Vi har leid inn et annet fly og mannskap som tar av fra Oslo i kveld, men det tok uheldigvis lenger tid enn forventet å få dette på plass, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonssjef i Norwegian til Dagbladet.

Flyet skulle egentlig ta av 20.00 lokal tid lørdag kveld. Så ble avgangen forsinket, og passasjerene fikk melding om at flyet ville ta av neste morgen. Så kom sjokkbeskjeden: De var nødt til vente til 1. juni klokken 22.10.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed var flyvningen over to døgn forsinket.

- Må hvile Boeing-767-flyet Norwegian har leid inn fra selskapet Euroatlantic tar av fra Gardermoen i kveld, men så må mannskapet hvile når de kommer fram til den solfylte vestkysten.

- Det er myndighetspålagt at mannskapet må hvile. Dette betyr dessverre at de som skulle reist hjem fra San Francisco i går kveld, må belage seg på en 50 timers forsinkelse, sier Sandaker-Nielsen.

- Det er alt for lenge, og vi forstår veldig godt at passasjerene er frustrerte, sier kommunikasjonssjefen.

- Flere problemer? - Har dere vært borti denne typen problemer med Dreamliner-en før?

- Nei, det har vi ikke. Det er vel lett å skrive at dette føyer seg inn i rekken av problemer, men sånn er det ikke. Dreamliner-en har gått veldig bra den siste tiden, vi har hatt få problemer og få forsinkelser. Dette er tekniske feil som kan oppstå, sier Sandaker-Nielsen.

Passasjerene som nå må tilbringe over to døgn mer enn planlagt i California, vil få mat, drikke og hotell på Norwegians regning.

- Vi har andre flyvninger som går fra Los Angeles, og vi forsøkte å få noen av disse passasjerene med på dette flyet. Men flyene våre er som regel fulle, noe dette flyet også var, sier Sandaker-Nielsen, som forsikrer om at dette ikke vil påvirke andre Norwegian-flyvninger.

- Er dette et av problemene Norwegian har som følge av de ikke er medlem av for. eks Star Alliance?

- I utgangspunktet ikke. Når det er snakk om så mange passasjerer, hele 254 stykker, så er det utfordrende også da å takle slike problemer som dette, sier Sandaker-Nielsen.