ALLMØTE: 22 av de 27 ansatte på General Motors på Kjeller i Skedsmo møtte opp til allmøtet med toppsjefen Rick Wagoner i GM i ettermiddag. Foto: METTE MØLLER
ALLMØTE: 22 av de 27 ansatte på General Motors på Kjeller i Skedsmo møtte opp til allmøtet med toppsjefen Rick Wagoner i GM i ettermiddag. Foto: METTE MØLLERVis mer

273 000 møtte GM-sjefen

Og 22 av dem satt på Kjeller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


KJELLER/OSLO (Dagbladet.no): - God aften, god formiddag, hvor enn i verden dere måtte være.

Det var den mektige General Motors (GM)-toppsjefen Rick Wagoner sine første ord til sine ansatte da han inviterte til allmøte om krisesituasjonen i bilgiganten.

273 000 GM-ansatte verden over fikk anledning til å høre sjefen utrede om sin plan om omstrukturering og hvordan selskapet skal kutte 47 000 arbeidere. De lanserte også at de tar sikte på å kvitte seg med bilmerket Saab.

Magasinet: De som lagde den første Saaben hadde ikke lappen

- Ingen får sparken
På GM sine lokaler på Kjeller i Skedsmo satt 22 spente norske ansatte i selskapet og så på toppsjefen over videolink.

- Det var en grei og forklarende utdypning om situasjonen, sier administrerende direktør Petter Smebye i GM Norge til Dagbladet.no.

Han forteller at allmøtet i liten grad handlet om deres 27 ansatte i Norge.

- Det var mest prat om situasjonen i Nord-Amerika og fokuset i talen var å holde fokus på det som kommer av produkter fremover, sier Smebye.

Wagoner sa i natt at: «med mindre svenske myndigheter trer støttende til, så vil Saab være konkurs så tidlig som denne måneden». En eventuelle konkurs for Saab vil ifølge Smebye ikke føre til oppsigelser hos dem.

- Vi har tre ansatte som jobber direkte og bare med Saab. Disse tre vil ikke miste jobben, men bli omplassert til andre oppgaver eller lignende, sier Smebye.

Samtidig minner han om krisesituasjonen i bilmarkedet om dagen.

Er du Saab-eier? Ta det med ro. Foreløpig.

Laber stemning
Men det ser stygt ut for SAAB. Tidligere i kveld ble det klart at den svenske regjeringen gir opp Saab og nekter å gi GM i USA kriselån, melder NTB.

Statssekretær Jöran Hägglund i det svenske nærings- og energidepartementet tror ikke Saab kan overleve og sier at Trollhättan i framtiden må arbeide med annet enn bilproduksjon.

— Det er en viktig beskjed til alle i Trollhättan. Jo raskere prosessen er der man bestemmer hvordan en troverdig framtid skal se ut, jo bedre er det for alle som er innblandet. Derfor er vi tydelige på at det scenariet de peker på, ikke fins. Man må se om det fins noe annet, sier Hägglund.

Og stemningen i Trollhättan er laber etter alle nyhetene det siste døgnet.

— Det ser dårlig ut, sier Ola Hansen, som bor i den vestsvenske industribyen

Som mange andre i byen har han liten forståelse for at den svenske regjeringens nei til å gå inn med statlige støttekroner til Saab.
— Kan man gi bankene milliarder, så kan man også gi Saab milliarder. Det vil være en katastrofe om Saab går konkurs, mener han.
Store ringvirkningerSaab har rundt 3.700 ansatte i Trollhättan. Om fabrikken legges ned, kan ringvirkningene innebære at opptil 30.000 mennesker mister jobben de neste årene

— Dersom Saab forsvinner er det nok mange som blir nødt til å flytte, sier en annen innbygger, Malin Bergman.
Saab har gått med underskudd i 15 år, ifølge NRK.
Men Camilla Matsson, som har jobbet 22 på Saab-fabrikken, er fortsatt optimistisk.
— Uansett hva som har skjedd før, så har vi landet på beina. På ett eller annet vis tror jeg det vil skje nå også.