30 år med mikrofon

Inger Lise Rypdal jubilerer med samleplate 17 år gammel var Skreia-jenta Inger Lise Andersen da hun ble oppdaget. Etter to år var hun superstjerne, med eviggrønne hits som «Romeo og Julie» og «Fru Johnsen» på merittlista. Nå kan hun se tilbake på 30 år og 3 millioner solgte plater. Og i speilet er det fortsatt like pent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tiårene har fart vakkert med Inger Lise. Kanskje fordi hun har fått drive med akkurat det hun har mest lyst til?

- Å, jeg takker! Meditasjon, Yoga, et bevisst forhold til det jeg spiser og en generell interesse for å ta vare på både kropp og sjel, kanskje det rett og slett har hjulpet, blunker Inger Lise. Hun er 47, men dersom hun hadde sagt 30 ville neppe noen beskyldt henne for å lyve. Med mindre de har fulgt med i norsk musikkliv. For det er nøyaktig 30 år siden hun toget inn i bransjen.

Mimreplate

«Tid» har Inger Lise kalt samleplata som oppsummerer hennes 30 første år i musikken. Fjorten melodier, som de fleste har et forhold til, får plass på jubileums-CD'n.

- Plata er blitt en slags «Å, Gud! Husker du det?!»-fremkaller. Folk forbinder ulike hendelser og perioder i livet med de forskjellige låtene. Jeg sjøl også, forsåvidt. Det er sangene som får meg til å huske, for jeg har ikke vært flink til å samle på klipp eller album, innrømmer Inger Lise.

Hun titter interessert på et utvalg bilder fra Dagbladets fotoarkiv. Det eldste er på dagen 28 år.

- Jøss, det er jo Little Earl Wilson! Han sang jeg mye sammen med, gitt. Litt for mye, egentlig. Det gikk ekstra mye tid i studio under innspillingen av «Romeo og Julie»... Jeg hadde sunget på Club 7 hele natta sammen med ham. Formen var ikke på topp, minnes Inger Lise lattermildt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sånt oppstyr!

Etter «Romeo og Julie» kom et helsikes rabalder. Med «Fru Johnsen» tråkket Inger Lise, og tekstforfatter Terje Mosnes, hele det dobbeltmoralistiske borgerskapet - og særlig kristenlivet - på ømme, betente liktær.

- Det ble et fryktelig liv, ja. Debatten var interessant, den, og teksten er jeg fortsatt stolt av. Men jeg veit nesten ikke hva som skal til for å provosere fram en like opphetet debatt i dag. Vi tåler nok atskillig mye mer i dag, mener Inger Lise.

Kuppet NRK

- Det ble litt liv etter duetten med Jahn Teigen i Grand Prix også...

- «Voodoo», ja! Det ble ramaskrik, og vi var ett poeng unna seier. Teigen og jeg hadde kuppet hele opplegget. NRK ville ikke la ham opptre i skjelett-drakta, så den ble holdt skjult helt til vi gikk på scenen. Siden det var direkte-sendt, fikk de ikke stoppet oss, ler Inger Lise fornøyd.

- Vi syntes drakta passa godt, vi. Det handlet jo om voodoo, og det i ei tid da alle slagertekster skulle handle om kjærlighet, hjerte og smerte. Alt var så snilt. Man skulle ikke provosere med kvasse klør, og i hvert fall ikke i Grand Prix...

Allsidig

Hun er blitt noe langt mer enn ei vanlig «syngedame». Inger Lise Rypdal har erobret både teaterscene, musikalpublikum, filmlerret, TV-skjerm og cabaret-form.

- Jeg har vært så heldig å få lov til å holde på med noe hele tida. Derfor merker jeg at jeg blir oppfattet som en representant for tida som har gått. De siste 30 åra. Det føles veldig rart. Men derfor er det så morsomt med denne plata, som representerer hele epoken, sier Inger Lise.

- Men bare 14 låter?

- Ja, det var ikke lett å velge ut. Jeg får heller lage ei samleplate til! Da bør det bli 30 sanger til sammen, en for hvert år, smiler hun.

Og så faller blikket på et bilde av en høygravid sangerinne på en benk i en Oslo-park.

- Å, der venter jeg barn nummer to! Og det var Arne Hestenes som intervjuet meg. Det var en ære, det. Kan jeg få det bildet, tror du?

TOER'N: - Dette husker jeg godt! Det var Arne Hestenes som intervjuet meg, og det var en stor ære. Under kjolen er det barn nummer to som buler. Kan jeg få bildet, tror du? Foto: GEIR BØLSTAD