«Viking Sky»

30 dramatiske minutter med total blackout

I 30 minutter drev cruiseskipet «Viking Sky» bare 100 meter unna land. - Kunne ha kantret, sier tidligere fregattsjef.

HYLLER PILOTENE: Forfatter Leo Oterhals har skrevet mange bøker om norsk kysthistorie, og mener hendelsen med «Viking Sky» kunne endt med en katastrofe. Nå hyller han helikopterpilotene. Video: Nicolai Delebekk / Dagbladet Vis mer

MOLDE/OSLO (Dagbladet): Lørdag ettermiddag sendte cruiseskipet «Viking Sky» ut Mayday-melding og drev inn mot land i Hustadvika utenfor Fræna langs Møre-kysten.

Over et døgn seinere la båten til kai i Molde sentrum. De 1373 om bord forteller om et døgn fylt med dramatikk og engstelighet. For enden på visa kunne vært en helt annen.

Kritisk

Det var nemlig ikke sikkert at «Viking Sky» skulle klare å komme seg inn til kai. Like etter klokka 14 lørdag døde alle systemene om bord. Det var null framdrift og strømmen hadde gått.

I seks-åtte meter høye bølger drev det 227 meter og 47 800 tonn tunge skipet ukontrollert inn mot grunna i Hustadvika, der det bare er fem meter dypt.

- Det mest kritiske tidspunktet må ha vært mens de ventet på at ankrene skulle få feste og drev mot land. Når man først mister maskinkraft skjer det mye på kort tid, og det gjelder å handle raskt. Det ser det ut som at mannskapet på «Viking Sky» har gjort, sier Geir S. Eilertsen, mangeårig kaptein og navigatør til Dagbladet.

Geir S. Eilertsen, mangeårig kaptein og navigatør. Foto: privat
Geir S. Eilertsen, mangeårig kaptein og navigatør. Foto: privat Vis mer

- Synes du at det tok lang tid å få ankerfeste?

- Nei, her var det store krefter på gang, og vær og vind spiller alltid en stor rolle når man skal ankre opp. I tillegg har det en betydning om det er sandbunn eller steinbunn.

- Når det er dårlig vær er man nødt til å ta i betraktning at kritiske situasjoner kan oppstå, legger han til.

Dramatisk halvtime

Til Bergens Tidende forteller losoldermann Emil Heggelund om den dramatiske halvtimen. En losoldermann er en leder for losmannskap, og Heggelund styrte to av Kystverkets loser på «Viking Sky».

- Tre til fire minutter etter blackouten slapp de begge ankrene, sier Heggelund til avisa.

Det tok derimot rundt 30 minutter før ankrene fikk feste.

Det var lørdag ettermiddag at «Viking Sky» fikk problemer og bare var 100 meter unna land. Grafikk: Kjell Erik Berg
Det var lørdag ettermiddag at «Viking Sky» fikk problemer og bare var 100 meter unna land. Grafikk: Kjell Erik Berg Vis mer

- I de minuttene var skipet totalt ute av kontroll. Det driftet så langt inn at vi som sto på land bare ventet på å høre lyden av fullstendig grunnstøting, forteller Frank Einar Vatne til Dagbladet.

Han har jobbet offshore i 20 år og fulgte med på skipet fra stuevinduet sitt. Vatne forteller hvordan området utenfor Hustadvika er grunt og tett med mange holmer og undervannsskjær.

Frank Einar Vatne fulgte med på evakueringen fra stuevinduet. Foto: Privat
Frank Einar Vatne fulgte med på evakueringen fra stuevinduet. Foto: Privat Vis mer

- Med tanke på hvor dårlig været var hadde ingen slepebåter kunnet kommet dem til unnsetning så langt inne på land, forteller han og fortsetter:

- Liv hadde gått tapt.

- 100 meter fra land

Losoldermann Heggelund forteller at han var i kontakt med losene for å forsikre seg om at de hadde varslet i henhold til instruksen På det mener han skipet bare var 100 meter fra grunnbrottene.

- De var veldig nært grunnene. Det var nok ingen hyggelig opplevelse å være om bord der da, sier han til BT.

Da ankrene endelig hadde fått feste tok det ikke lang tid før Hovedredningssentralen meldte på Twitter at mannskapene også fikk start på den ene hovedmotoren.

Det gjorde at «Viking Sky» kunne sette kursen ut fra land, men fortsatt gjorde de krevende værforholdene det vanskelig for redningsskøytene å hjelpe til.

Likevel kunne redningsmannskapene starte sin evakuering med bruk av helikoptre.

Bilder Dagbladet har fått tak i viser de kaotiske scene om bord cruiseskipet. Passasjerene fikk løse takplater i hodet, bord- og stoler kom seilende over dørken og store mengder vann kom flommende under beina på dem.

- Vi så vinduer bli knust og vannet komme inn, forteller Sara Chardin til Dagbladet.

Hun var en av de evakuerte passasjerene som ble hentet fra skipet med helikopter.

Vis mer

Først i morgentimene søndag begynte to slepebåter tauingen av «Viking Sky», og i 16.30-tiden kom de resterende 894 passasjene i land etter et turbulent døgn.

Totalt har 25 personer blitt fraktet til sykehus etter cruisedramaet, ifølge Helse Møre og Romsdal. Minst tre av dem beskrives som alvorlig skadd.

- Skal ikke kunne skje

- Det at alle fire motorene på «Viking Sky» stoppet skal ikke kunne skje, forteller Tomas Åström, krise- og beredskapsansvarlig for Transportstyrelsen til Upsala Nya Tidning.

Han hevder at det er et krav om to uavhengige hovedsystemer på større cruiseskip, og at om det ene hovedsystemet slår ut så skal det andre kobles inn automatisk. Det for at skipet uansett skal klare å komme seg trygt i havn.

Åström sier at det er veldig uvanlig at det ikke skjedde på «Viking Sky».

Mulig årsak

Mangeårig kaptein og navigatør Eilertsen forteller til Dagbladet at cruiseskipet «Viking Sky» er et såpass stort skip, og dermed ikke er like utsatt for dårlig vær, alt etter hvor vind og vær kommer ifra.

Overblikk over de kritiske minuttene i Hustadvika. Screenshot: Marinetraffic.com
Overblikk over de kritiske minuttene i Hustadvika. Screenshot: Marinetraffic.com Vis mer

- Men det er en høy båt, og dermed vil man oppleve store bevegelser. Her er det passasjerenes komfort som muligens burde ha blitt vurdert annerledes.

En mulig årsak til at motorene stoppet kan ha vært mangel på diesel, tror Eilertsen.

- Og årsaken til det kan være mye slingring, som kan ha gjort at tilførselen av diesel fra dagtankene har blitt brutt, men det burde ikke kunne skje i et moderne drivstoffsystem i dag, sier han.

Fare for kantring

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen synes også minuttene før ankrene tok fatt i bunnen var det mest kritiske.

Tidligere flaggkomandør og fregattsjef Jacob Børresen. Foto: Rune Myhre / Dagbladet
Tidligere flaggkomandør og fregattsjef Jacob Børresen. Foto: Rune Myhre / Dagbladet Vis mer

- Hadde ikke ankrene tatt tak eller hadde ankerkjettinger brukket, slik at de hadde drevet på grunn ville katastrofen vært et faktum. Det var over 1300 personer om bord, mange av dem i 70- og 80-åra, og når man fikk se hvor lang tid det tok å evakuere bare noen få hundre forsto man alvoret, sier han.

På grunn av været med så store bølger og så kraftig vind - på en klippekyst der havet står rett på - ville skipet meget raskt bli brukket ned, ifølge Børresen.

- Da ville det oppstått store lekkasjer og cruiseskipet ville til og med muligens ha kantret. Da snakker vi om masseskader og et meget stort antall omkomne, sier han, og nevner Hurtigruta St. Svithuns forlis på Folla for 50 år siden.

- Av 89 mennesker om bord omkom 41. Og her var de 1373!

Statens havarikommisjon for transport besluttet søndag kveld at de skal granske «Viking Sky»-ulykken.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Emil Heggelund, så langt uten svar.