30 evakuert fra rigg i Nordsjøen

STAVANGER/OSLO (NTB): Oljeselskapet Amoco håper å ta opp igjen arbeidet med brønnen på riggen Transocean Nordic i løpet av ettermiddagen. 30 arbeidere på riggen ble evakuert ved 03-tiden i natt, etter en uventet gassinnstrømming. Oljedirektoratet ser svært alvorlig på hendelsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det ser nå ut som om gassinnstrømmingen er i ferd med å stoppe. Vi håper å kunne komme i gang med boreoperasjonen igjen i løpet av dagen. Jeg regner med at vi da også flyr de 30 evakuerte tilbake til riggen, sier informasjonsdirektør Sveinung Sletten i Amoco Norway Oil Company.

De 30 arbeiderne er evakuert til Vallhallfeltet. Transocean Nordic ligger 24 kilometer nordøst for Vallhallfeltet i Nordsjøen. I alt var det 65 personer om bord på riggen da uhellet skjedde.

- Alvorlig

Informasjonssjef Jan Hagland i Oljedirektoratet betegner hendelsen som svært alvorlig.

- Enhver situasjon som dette er meget alvorlig både for liv og helse om bord og for riggen, sier Hagland til NRK Dagsnytt.

Oljedirektoratet følger saken meget grundig, og blir kontinuerlig oppdatert av Amoco.

Gasslomme

Sveinung Sletten i Amoco sier at selskapet under boring av en 2.800 meter dyp brønn kom over en gasslomme cirka 1.000 meter under havflaten.

- Vi støtte på gassen ved 02-tiden, og vi fikk høy gassinnstrømming i rørene. Dermed økte trykket. For å unngå en gassutblåsing, jevner vi ut trykket ved å øke vekten av boreslam, sier Sletten.

Pilothull

Sletten betegner gassinnstrømmingen som en alvorlig hendelse, men sier at det aldri var dramatisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi fikk kontroll over dette umiddelbart, så dramatisk var situasjonen aldri. Gassen blir ledet gjennom en avledningsventil og vekk fra riggen. Den kom ikke opp og bredde seg på selve riggen, så det var aldri snakk om at det kunne bli en antennelse, sier han.

Informasjonsdirektøren sier at innstrømming av gass er noe oljeselskapene er oppmerksomme på at kan skje, og at de derfor gjør forundersøkelser for å avdekke om det kan være grunne gasslommer der de borer.

- Noen ganger klarer vi å se dem, andre ganger vises det ikke. I dette tilfellet vistes det ikke at det var en slik lomme. Vi fryktet likevel at det kunne være gasslommer, og boret derfor et såkalt pilothull, sier Sletten.

Ved boring av pilothull går en ned med et ekstra tynt bor.

- Vi gjorde dette nettopp for å se om det er grunngass underveis. Det var jennom dette pilothullet denne gassen ble oppdaget, sier informasjonsdirektør Sveinung Sletten i Amoco Norway Oil Company.