FRA 88 TIL 57:  Samferdselsdepartementet foreslår å senke prisen med 29 kroner for å kjøre nye E18 gjennom Vestfold. Men da vil bompengeperioden vare i fem år lenger. Her fra den nyeste strekningen Kopstad - Gulli, som ble åpnet i juli. Foto: Vegard Grøtt, NTB Scanpix.
FRA 88 TIL 57: Samferdselsdepartementet foreslår å senke prisen med 29 kroner for å kjøre nye E18 gjennom Vestfold. Men da vil bompengeperioden vare i fem år lenger. Her fra den nyeste strekningen Kopstad - Gulli, som ble åpnet i juli. Foto: Vegard Grøtt, NTB Scanpix.Vis mer

31 kroner billigere å kjøre E18 gjennom Vestfold

Men da må bilistene betale i fem år ekstra.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra 3. november bør bompengeprisen for å kjøre nye E18 gjennom Vestfold bli senket fra 88 til 57 kroner, foreslår samferdselsdepartementet.

Den politiske ledelsen i Vestfold fylkeskommune skal ta den endelige avgjørelsen om hvordan den nye motorveien skal betales.

For når enveisprisen går ned, må bilistene betale i fem år ekstra.

I forbindelse med kuttforslaget, vil samferdselsdepartementet øke den totale bompengetiden fra 15 til 20 år.

- Den gjelden som er tatt opp for å finansiere E18 forsvinner ikke på magisk vis. Ved å sette ned prisen tror vi færre folk vil kjøre på gamle E18 og flere som betaler litt på nye E18, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen til NRK.

Det opprinnelige regnestykket lå på 116 kroner, men etter lokalpolitisk press ble enveisprisen senket til 88 kroner.

De nye satsene for hele den nye motorveien blir regulert i forbindelse med at den siste strekningen - fra Gulli til Langåker nord for Tønsberg - skal inn i bompengesystemet fra 3. november.

Denne strekningen ble åpnet i sommer.