358 alvorlige feil

Ultralydkontroll av skinnegangen på Oslos T-banenett avslørte hele 358 til dels alvorlige feil, som hver for seg øker faren for avsporing. Det kommer fram i en rapport fra Oslo Sporveier til Oslo kommune.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi har en stor jobb foran oss. Og den må igangsettes umiddelbart, sier sikkerhetssjef Ole Petter Evang til Dagbladet.

Han sier at flere av feilene er alvorlige, og at Sporveiene trenger «500 millioner hvert år i flere år framover» for å rette dem opp.

- T-banenettet er gammelt og slitt. Vi har nå blant annet avdekket sprekker i skinnene, et resultat av mange år med mangelfullt vedlikehold. Dersom ikke rehabiliteringen kommer i gang straks, kan vi måtte redusere farten eller stenge enkelte banestrekninger, sier han.

«Dårlig skinnegang med bruddfare, dårlige sviller og utslitte sporveksler øker faren for avsporing. Ultralydkontroll av T-banens skinnegang i høst har påvist 358 feil av en karakter som tilsier relativt umiddelbar utskifting. Akutte tiltak er ivaretatt, men en varig løsning får man først når de dårlige partiene er skiftet ut, noe som bør skje innenfor perioden 2001- 2004,» sier rapporten.

Intensiverer

Evang sier at Sporveiene nå intensiverer kontrollen med særlig farlige banestrekninger, og spesielt i tunneler, på bruer og i bratte skråninger hvor resultatet av en avsporing kan bli katastrofalt.

Spesielt er avsporingsfaren stor. Sporveien ønsker i løpet av de neste tre åra å skifte ut 27000 meter skinner, til en verdi av 95 millioner kroner.

Oslo Sporveier advarer også mot økte billettpriser og redusert rutetilbud dersom det ikke spyttes inn 1,7 milliarder kroner for å hente inn etterslepet på vedlikehold.

En rekke farer er nevnt i rapporten. Blant annet er tunnelen mellom Majorstua og Nationaltheatret framhevet som et risikomoment.

Pengeløfte

Etter at bystyret i Oslo, som er Sporveiens generalforsamling, fikk se rapporten, kom det straks løfte om penger. Styreleder Michael Tetzschner i Oslo Sporveier tror dermed at det ikke blir behov for noen dramatisk økning i billettprisene.

- Det er gitt politiske signaler om at 1,6 milliarder vil bli spyttet inn for å ta igjen det manglende vedlikeholdet, og jeg er meget positiv til at dette vil forhindre en dramatisk økning av billettprisene. Men det er i framtida også behov for større bevilgninger fra kommunen til drift, sier Tetzschner.