Tunnelulykken:

36 uønskede hendelser siden 2010

Ved tunnelen hvor en tenåring mistet livet og to ble alvorlig skadet etter å ha fått strøm i seg, har Bane NOR registrert 36 uvedkommende besøk siden 2010.

TOGTUNNEL: Tre tenåringer kom i kontakt med en strømførende kilde inne i tunnelen, som ligger mellom Skillebekk og Filipstad i Oslo søndag, hvorav en gutt ble bekreftet omkommet. De to andre er innlagt på sykehus med livstruende skader. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
TOGTUNNEL: Tre tenåringer kom i kontakt med en strømførende kilde inne i tunnelen, som ligger mellom Skillebekk og Filipstad i Oslo søndag, hvorav en gutt ble bekreftet omkommet. De to andre er innlagt på sykehus med livstruende skader. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

En tenåring mistet livet og to er innlagt på Haukeland sykehus med livstruende skader etter at de kom i kontakt med en strømførende kilde i en togtunnel på Filipstad, vest i Oslo sentrum søndag.

Bane NOR bekrefter nå overfor Dagbladet at de har registrert 36 uønskede hendelser ved det aktuelle området siden 2010.

- I denne tidsperioden har vi registrert 36 uønskede hendelser som omfatter hærverk på gjerdet eller at uvedkommende personer er blitt observert inne på området, sier pressesjef i Bane NOR, Thor Erik Skarpen, til Dagbladet.

På spørsmål om hva de har gjort for å forebygge disse hendelsene gjennom denne tidsperioden, sier han:

- Det skal vi svare på, men vi må komme tilbake til det.

Skarpen understreker imidlertid at det ligger stor risiko knyttet til å ta seg inn på slike områder, og at de derfor jobber mye med å minimalisere uønsket ferdsel i spor, samt holdningsskapende virksomheter.

- Klatring på tog og i master er livsfarlig, uansett hvor på jernbanenettet det foregår.

70 centimeter for lavt

Harry Korslund, pressevakt i Bane NOR, opplyste til Dagbladet tidligere i uka at området rundt tunnelen er inngjerdet.

- Gjerdene i området er stort sett flettingsgjerder på 1,8 meter. Skal man inn på området er det mulig å klatre over, krype under eller gjennom, men da må man forsere fysiske sperringer for å ta seg inn på et område som ikke er beregnet for vanlig ferdsel, sa han mandag.

Flettingsgjerder som sikrer jernbanen skal settes opp i byer, tettbygde strøk og andre steder der det er viktig å beskytte folk mot høyspentanlegg. «Gjerdet skal være min. 1,8 m høyt», står det i Bane NORs eget tekniske regelverk (punkt 3.3).

FOR LAVT: De tre ungdommene klatret trolig over gjerdet ned til toglinja, som viser seg å være 70 centimeter for lavt i henhold til Bane NORs regelverk. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix
FOR LAVT: De tre ungdommene klatret trolig over gjerdet ned til toglinja, som viser seg å være 70 centimeter for lavt i henhold til Bane NORs regelverk. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix Vis mer

Likevel er gjerdet rundt ulykkestunnelen på siden ved Ruseløkka fritidsklubb nede i 1 meter og 8 centimeter, skriver VG, som har gjort målinger på stedet. Det er dermed hele 70 centimeter for lavt i henhold til regelverket.

- På punktet som dere viser til kan det være snakk om at gravearbeid eller oppfylling på utsida har redusert avstanden til toppen av gjerdet. Dette blir undersøkt nærmere, og det er for tidlig å si mer om omstendighetene nå, skriver pressevakt Oddvar Nordli i Bane NOR, i en e-post til avisa.

Bane NOR hevder at de rutinemessig sjekker gjerder rundt hver 14. dag og utbedrer eventuelle skader.

- Gjerder og kontaktledningsmaster er merket med høyspenningsskilt i henhold til regelverket. Generelt er det imidlertid et problem for oss, på Filipstad og andre steder, at slike skilt stjeles og at gjerder klippes i stykker, skriver Nordli i e-posten.

- Skal ikke fordele skyld

Gutten omkom i togtunnel på Filipstad i Oslo, der anlegget har en spenning på 15 000 volt. Med ham var en gutt fra samme klasse på Ruseløkka skole og ei jente fra Drammen, som ennå ikke er avhørt av politiet. Alle de tre tenåringene er født i 2003.

Politiet etterforsker saken. Blant annet forsøker de å finne ut hvorfor tenåringene var inne i tunnelen. Statens havarikommisjonen undersøkte tunnelen der ulykken skjedde tirsdag.

- Vi henter inn informasjon om hva som har skjedd og prøver å danne oss et nøyaktig bilde av hendelsesforløpet sa direktør William J. Bertheussen i Havarikommisjonen, til Dagbladet.

Formålet var å danne et beslutningsgrunnlag for hva de eventuelt skal gjøre videre i saken, og om de vil starte en full undersøkelse av den.

- Det ligger i Havarikommisjonens mandat å gi bidrag til bedre sikkerhet - ikke fordele skyld og ansvar, sa Bertheussen.

- Ønsker å komme i kontakt

Anlegget forsyner togene med 15 000 volts kjørestrøm. Det er klassifisert som et høyspenningsanlegg og er skiltet med advarselen «høyspenning - livsfare».

- Det er snakk om store spenninger og det er bokstavelig talt forbundet med livsfare å komme i nærkontakt med de strømførende delene av anlegget, sa pressevakt Harry Korslund i Bane NOR, til Dagbladet mandag.

Kjøreledningen er plassert høyt oppe i tunnelen, 5,35 meter fra bakken og opp. Det er denne kabelen det antas at tenåringene har kommet borti.

Seksjonsleder Rune Skjold ved Oslo politidistrikt fortalte til Dagbladet tirsdag at politiet er interessert i å komme i kontakt med personer som har informasjon om hvorfor de tre tenåringene søndag ettermiddag tok seg inn i tunnelen ved Filipstad i Oslo.

- Vi driver nå tradisjonell etterforskning, og jobber blant annet med å oppspore noen som vet hvorfor ungdommene tok seg inn i tunnelen, sa Skjold.

Politiet har videre sikret noe materiale fra videoovervåkningskameraer i området.