Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

37 trafikkdrept i juli

Ungdommen topper igjen dødslista på norske veier. Høy fart i raske biler og usikre biler er årsaken. Nå reagerer trafikkorganisasjonene mot verstingene i trafikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter en periode på nittitallet med nedgang i antall trafikkulykker, topper ungdommen igjen den statistikken over trafikkulykker. Tallene fra Trygg Trafikk er dyster lesning. I juli døde 37 personer på norske veier. Mange av de under 30 år er drept i utforkjøringer i høy fart om kvelden eller natta i helgene.

- Vi har sett over tid at det er en trend at aggressiviteten i trafikken øker. Den positive utviklingen vi hadde i etterkant av kampanjene på slutten av 80-tallet er borte, sier direktør Leif A. Ellevset i Trygg Trafikk til Dagbladet.

Fine biler

Teknisk leder i Motorførernes Avholdsforbund, Knut Arild Lotterud, er bekymret over utviklingen. Han mener noen må reagere, for mange av de bilene ungdommene eier er rene dødsfeller.

- Ungdommer vil ha mye hestekrefter, men de er ikke like opptatt av sikkerhet, sier Lotterud. Brukte BMW, Opel og GTI-biler er blitt billigere. Importen av brukte biler har presset ned prisene. For 100 000 kroner kan man i dag kjøpe en illsint bil som kan være en dødsmaskin i hendene på feil person, sier Lotterud.

Han påpeker at sikkerhet er lite prioritert hos mange ungdommer.

- Musikkanlegget i bilen er for mange ungdommer viktigere enn bremsene, fjæringen og lyset.

Bilene har brede racingdekk som ikke gir føreren noen form for signal når det går for fort. Brede racingdekk gir ofte falsk trygghet. Dekkene sitter klistret til veien - men føreren får intet signal om at nå kommer skrensen på grunn av for stor fart. Det betyr at skrensen ikke kan kontrolleres - og bilen går rett av veien, sier Lotterud.

Verstinger ødelegger

Utrykningspolitiet ser tendensen hver dag på de mest trafikkerte veiene landet rundt. Aldri tidligere har UP skrevet ut flere anmeldelser for fartsovertredelser og grove trafikkforseelser. Derimot er det færre som blir tatt for å kjøre litt over fartsgrensen.

- Enkelte dødsulykker denne sommeren må nesten betegnes som overlagt, sier UP-sjef Harald Moen til Dagbladet.

Ni av ti bilister kjører lovlig og holder fartsgrensene. Problemet er de ytterst få som ikke finner seg i å ligge bak bilen foran og skal forbi samme hva det måtte koste. Enkelte bryter fartsgrensene overlagt og fullstendig. De gir blaffen i alt annet bare de kommer seg fortere fram.

- Vi ser også at om en bil begynner å kjøre forbi skal de andre i køen gjøre det samme. Norske bilister er som sauer og du kan ofte se at køen går i bra hastighet. Så begynner gjerne bilen bakerst å kjøre fordi - og det blir nærmest et signal om at alle andre skal gjøre det samme, sier UP-sjef Harald Moen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media