39 norske CD-debutanter i høst

39 norske debutanter skal i høst slåss om listeplasseringer og platekjøpernes oppmerksomhet. Til tross for nedgangstider satser platebransjen for fullt denne høsten. Antall debutanter har økt kraftig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det blir tøft, men vi har klippetro på våre artister, sier Elly Joys, markedsansvarlig i plateselskapet BMG. Denne høsten har hun fire av de 39 artistene som platedebuterer. Dette har tvunget fram kreativ tenkning rundt lanseringen. Selskapet satser nå hardt på direktekontakt for å bli kjent med platekjøperen.

- Løsningen er absolutt ikke å spy mest mulig penger inn i markedsføring, sier Elly Joys.

Inn med kreativitet, ut med penger. Dette er hovedtendensen til plateselskapene som skal lansere artister. Konkurransen er stadig hardere og platekjøperen er blitt mer kresen.

Jan Østli, markedsdirektør i Sony Music, er enig i at plateselskapene må bruke mer tid på å finne hvem som er interessert i musikken de gir ut.

- Det har vært jobbet for dårlig tidligere. Vi er nødt til å markedsføre norske artister. Det må jobbes mer i alle ledd i vår organisasjon og platekjøperen må defineres, slår han fast.