PÅ PLASS: Lørdag kunne «Landshut» løftes ned på tysk landjord i Friedrichshafen igjen, 40 år etter den dramatiske kapringen og etterfølgende militæraksjon. Foto: Karl-Josef Hildenbrand / dpa via AP / NTB scanpix
PÅ PLASS: Lørdag kunne «Landshut» løftes ned på tysk landjord i Friedrichshafen igjen, 40 år etter den dramatiske kapringen og etterfølgende militæraksjon. Foto: Karl-Josef Hildenbrand / dpa via AP / NTB scanpixVis mer

40 år etter den dramatiske kapringen, kom det tyske flyet «Landshut» endelig hjem

Nå skal flyet få «evig liv» på museum.

(Dagbladet): Lørdag kom det tyske flyet kjent som «Landshut», en Boeing 737, endelig tilbake til Tyskland, 40 år etter den dramatiske kapringen, som endte med en militæraksjon i Somalia, skriver Daily Mail.

For 13. oktober 1977 ble et Lufthansa-fly på vei fra Mallorca til Frankfurt kapret av fire medlemmer den marxistiske grupperingen Folkefronten for Palestinas frigjøring, som krevde at Vest-Tyskland løslot medlemmer av den venstreekstremistiske terrororganisasjonen Røde Armé Fraksjon.

Skjøt kapteinen

Kapringen var en av de mest sentrale terrorhandlingene i det som blir omtalt som «den tyske høsten», som også inkluderer bortføringen av den tyske arbeidsgiverpresidenten Hanns-Martin Schleyer.

Både bortføringen og kapringen hadde samme formål: Løslatelsen av Røde Armé Fraksjon-medlemmene.

Kaprerne tvang først flyet ned i Roma, der de fylte drivstoff og for første gang presenterte sine krav.

Siden var flyet innom Larnaka på Kypros, før det fløy videre til Bahrain og Dubai. I Dubai fikk kapteinen varslet myndighetene om hvor mange kaprere det var om bord på flyet.

Flyet dro så videre mot Aden, i daværende Sør-Jemen. Der ble kaprerne nektet å lande, men på grunn av lite drivstoff så de seg nødt til å landet på en liten sandstripe ved siden av en startbane.

Før de kunne dra videre fikk kaptein Jürgen Schluman forlate flyet for å sjekke landingshjulene. Da han kom tilbake til flyet ble han skutt og drept, angivelig fordi han skal ha brukt for lang tid og ikke reagerte på tilrop fra kaprerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aksjonen i Somalia

Flyet med de fire kaprerne, 86 passasjerer og en gjenlevende besetning på fire, landet i Somalias hovedstad Mogadishu 17. oktober. Der kom grupperingens leder, Zohair Youssif Akache, som kalte seg «Captain Martyr Mahmud», med et ultimatum og truet med å sprenge flyet i lufta.

Mens tyske myndigheter prøvde å kjøpe seg tid, gjorde tyske spesialsoldater seg klare for å gå til aksjon. Dette var den første aksjonen til den nyetablerte grupperingen GSG 9, som ble grunnlagt etter massakren på jødiske utøvere under OL i München i 1972.

Etter at mørket hadde falt på gikk de til aksjon. Kommandosoldatene stormet flyet. En av dem ropte på tysk: «Ned med hodet. Hvor er grisene?»

Samtlige fire kaprere ble skutt. Tre av dem døde, mens den fjerde, Souhaila Andrawes, ble alvorlig skadd.

Samtlige 86 passasjerer, de resterende fire besetningsmedlemmene og alle soldatene overlevde. Dermed kunne de melde tilbake til Vest-Tysklands hovedstad Bonn:

«Jobben er gjort».

Som hevn tok Røde Armé Fraksjon livet av arbeidslivspresident Schleyer.

KAPRET: Her er to av flyvertinnene på flyet avbilde mens de står i døra på flyet under en mellomlanding i Dubai, 15. oktober 1977, drøye to døgn før tyske soldater befridde passasjerene og besetningen på flyet. Foto: AP Photo / Harry Koundakjian / NTB scanpix
KAPRET: Her er to av flyvertinnene på flyet avbilde mens de står i døra på flyet under en mellomlanding i Dubai, 15. oktober 1977, drøye to døgn før tyske soldater befridde passasjerene og besetningen på flyet. Foto: AP Photo / Harry Koundakjian / NTB scanpix Vis mer

Bor i Norge

Den eneste overlevende kapreren, Andrawes, ble dømt til 20 års fengsel av en spesialdomstol i Somalia, men etter to år ble hun benådet og utvist.

I 1991 dukket hun opp i Norge og søkte politisk asyl sammen med sin ektemann og deres datter. De fikk oppholdstillatelse på humanitært grunnlag, men i 1994 innhentet fortida henne.

Da ble hun sporet opp av tysk politi som begjæret henne utlevert. I 1996 ble hun dømt til ti års fengsel for sin medvirkning i kapringen.

I 1997 ble hun flyttet til Bredtveit fengsel i Norge, der hun ble løslatt i 1999, etter å ha sonet halve straffen. Hun ble sluppet fri på grunn av sin dårlige helse, noe som førte til mange protester og stor debatt.

Andrawes bor fremdeles i Norge i dag.

På tross av den dramatiske natta i Mogadishu, fortsatte flyet å frakte passasjerer i årene som fulgte. Først for Lufthansa, så for både et fransk, et indonesisk og et brasiliansk flyselskap.

Kom hjem til Tyskland

Og det var ved utkanten av jungelen i Brasil flyet endte sine dager i kommersiell luftfarts tjeneste. Lørdag kom flyet, tydelig preget av årene uten tilsyn, tilbake til Tyskland. Det ble fraktet dit i et stort russisk lastefly.

I Tyskland skal flyet bli en del av en utstilling om hjemlig terrorisme i Tyskland.

- Til denne dag er redningen av «Landshut» et levende symbol for det frie samfunn, som ikke kan bli overvunnet av frykt og terror, sa utenriksminister Sigmar Gabriel i juli, ifølge Deutsche Welle.

Flyet kostet det tyske utenriksdepartementet snaue 200 000 kroner. De som var om bord på flyet de dramatiske dagene er glade for at flyet nå er tilbake i Tyskland.

- Det fortjente ikke å dø i jungelen, sier Gabriele von Lutzau, en av flyvertinnene som var om bord.

- Gode nyheter. «Landshut» er et symbol på «den tyske høsten». Det hører hjemme i Tyskland, sa annenpilot Jürgen Vietor da nyheten om flyets tilbakekomst ble kjent i sommer, ifølge Deutsche Welle.

PÅ FLYET: Annenpilot Juergen Vietor, passasjer Diana Muell og flyvertinne Gabriele von Lutzau var på plass da «Landshut» kom tilbake til Tyskland. Foto: REUTERS / Arnd Wiegmann / NTB scanpix
PÅ FLYET: Annenpilot Juergen Vietor, passasjer Diana Muell og flyvertinne Gabriele von Lutzau var på plass da «Landshut» kom tilbake til Tyskland. Foto: REUTERS / Arnd Wiegmann / NTB scanpix Vis mer