40 kritiske minutter

Mannskapet på brua på hurtigbåten «Sleipner» oppfattet situasjonen som livstruende umiddelbart etter grunnstøtingen fredag kveld. Likevel er det handlingslammelse som preger mannskapets opptreden. Etter det Dagbladet forstår skal kapteinen ikke ha forsøkt å bakke båten av skjæret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Klokka 19.00 går «Sleipner» på grunn, til tross for at kapteinen blir betegnet som en av rederiets mest erfarne kapteiner på denne strekningen.

Det blir mørkt på båten.

Klokka 19.08 får Rogaland Radio beskjed: «'Sleipner' har gått på grunn. Nokså kritisk i øyeblikket,» er meldingen.

Etter det Dagbladet forstår oppfattes meldingen som en katastrofemelding. Og mannskapet som sendte meldingen, skal ha gitt uttrykk for at situasjonen var livstruende fra første øyeblikk.

Men til tross for at de som styrer båten oppfatter situasjonen som kritisk, velger de å be passasjerene holde seg i ro. Livbåtene settes ikke ut. Denne vurderingen settes det nå et stort spørsmålstegn ved.

På ett dekk fanger passasjerne opp beskjed om å ta på seg redningsvester, men det er også mange passasjerer som ikke får med seg den beskjeden.

Passiv halvtime

Hovedredningssentralen får beskjed og sender Mayday til alle skip i området. Redningshelikopter blir sendt ut, noe «Sleipner» får beskjed om.

Situasjonen er uendret i nesten en halv time. Stadig mer vann strømmer inn i båten, og passasjerene forflytter seg, uten oppfordring fra mannskapet, bak hvor bagasjen finnes.

Nå strømmer vannet inn, og etter 10- 15 minutter beveger passasjerene seg opp på dekk.

Fartøyene «Askita» og «Draupner» nærmer seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsøkte ikke å bakke

Klokka 19.35 kommer sjokkmeldingen: «Vi er drevet av grunnen, har mistet baugen og vi driver mot land,» melder en av mannskapet til Rogaland Radio.

Situasjonen er plutselig en helt annen - og mye mer alvorlig.

Men meldingen, slik den er formulert, tyder på at kapteinen slett ikke har bakket «Sleipner» vekk fra skjæret, men at den drev av av seg selv. Dette er en framstilling sentrale kilder i redningstjenesten, som hadde kontakt med havaristen før båten gikk ned, bekrefter overfor Dagbladet. Det blir avvist på det sterkeste at man bevisst skal ha forsøkt å få fartøyet vekk fra skjæret.

Mister kontakt

Om lag fem minutter seinere, altså omtrent klokka 19.40, mister Rogaland Radio all kontakt med «Sleipner».

Sakte, men sikkert fylles båten med vann, passasjerer glir ut i det kalde havet.

Klokka 19.50 melder fartøyene «Askita» og «Draupner» fra samtidig: «'Sleipner' er borte.»