PANTEFEST: Samferdselsminister Liv Signe Narvarsete åpner for kjempevrakpant på din gamle bil ved kjøp av miljøvennlig el-bil. Arkivfoto: Cornelius Poppe / SCANPIX
PANTEFEST: Samferdselsminister Liv Signe Narvarsete åpner for kjempevrakpant på din gamle bil ved kjøp av miljøvennlig el-bil. Arkivfoto: Cornelius Poppe / SCANPIXVis mer

40.000 i vrakpant ved kjøp av elbil

Samferdselsministeren med miljøforslag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

 Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil innføre en vrakpant på inntil 40.000 kroner. Pantesummen bestemmes av den nye bilens miljøvennlighet.

- Vi vil gi inntil 40.000 kroner i vrakpant for dem som kjøper nullutslippsbil. Det vil stimulere folk til å bytte ut forurensende biler, få fart på fornying av bilparken vår, samt stimulere til produksjon av nullutslippsbiler, sier Sp-lederen til NTB like før hun skal møte sin tyske kollega i Berlin.

Der skal hun snakke med Wolfgang Tiefensee om biler generelt, og om miljøbiler spesielt.

Tyske myndigheter innførte nemlig i januar en såkalt vrakbonus på omkring 22.500 kroner på biler eldre enn 9 år. Forutsetningen for å få pengene utbetalt, er at man kjøper en ny bil. Vrakbonusen krever ikke at den nye bilen er en såkalt miljøbil.

Valgkampsak

Navarsete er inspirert og liker ordningen, men ønsker å innføre en vrakpant med det hun kaller dobbel miljøeffekt.

- Å få fart på salget av nye biler generelt vil redusere utslippene ganske betydelig, samtidig som det vil stimulere norsk elbilindustri, mener samferdselsministeren.

Bare de som kjøper nullutslippsbil, for eksempel elbil, vil få full vrakpant på 40.000 kroner. Deretter blir beløpet differensiert nedover, avhengig av hvor miljøvennlig bilen er.

- Hvis vi skal få fornyet bilparken, må vi være villige til å bruke midler som gjør at flere er villige til å kjøpe elbiler, og elhybridbiler etter hvert som de kommer på det norske markedet. Også de som kjøper biler som går på biodrivstoff vil bli belønnet, sier Navarsete.

Forslaget er blant Senterpartiets valgkampsaker foran stortingsvalget til høsten, og Navarsete er optimistisk med tanke på støtte fra sine venner i regjeringen.

600.000 har pantet

I april hadde 600.000 benyttet seg av den tyske bonusordningen, som ble innført i kjølvannet av finanskrisen. Samlet er det bevilget 45 milliarder kroner til tiltaket.

Navarsete mener panteordningen vil løfte norsk elbilindustri. Hun hevder den tyske vrakbonusen har reddet flere hundre tusen arbeidsplasser, og legger ikke skjul på hvor entusiastisk hun er.

- Den tyske vrakpantordningen er en suksesshistorie. De har fått bort enormt mange av de mest forurensende bilene og erstattet dem med biler med ny teknologi, forteller Navarsete.

Ordningen har imidlertid fått mye kritikk blant tyske økonomer, som blant annet mener at bilindustrien omsider er nødt til å innse at tilbudet overgår etterspørselen. Undersøkelser har vist at de aller fleste av dem som innkasserer bonusen, ville skiftet bil uansett. Dessuten viser det seg at det er utenlandske bilimportører som tjener aller best på ordningen.

(NTB)