Fakturaene utgjør ifølge Nettavisen til sammen 45 millioner kroner. For personbiler er gebyret på 150 kroner i døgnet.
Det var i desember i fjor at Stortinget vedtok den nye gebyrordningen. Hensikten er å få ned antallet uforsikrede biler på norske veier, og det ser ut til å ha hjulpet.
Ifølge avisen er det per dags dato 56.344 uforsikrede kjøretøy i Norge. Det utgjør 1,4 prosent av alle forsikringspliktige kjøretøy.
– Dette er en nedgang på 2 prosentpoeng fra tilsvarende periode i 2017, skriver direktør Roger Stenseth i TFF i en epost til Nettavisen.
Stenseth minner om at det er viktig å levere salgsmelding ved kjøp av nytt kjøretøy, og at dette forklarer neon av gebyrene.
– Du som kjøper må forsikre kjøretøyet fra salgsdato. Det er fra datoen selger har skrevet på salgsmeldingen som kjøper må forsikre bilen. Dette gjelder både salgsmelding innlevert på papir og elektronisk på internett, sier han.
Inntektene fra tvangsbøtene skal gå til å dekke skader som er forårsaket av uforsikrede biler og uidentifiserte kjøretøy, noe som er beregnet å koste 110–120 millioner kroner i året. Tidligere var det forsikringsselskapene–og dermed i praksis bilister med forsikring–som dekket dette.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger