OBSERVERER STJERNER: Keck-observatoriet på Hawaii har gitt NASA-forskere nye svar. Foto: VMKOVis mer

- 46 milliarder planeter i vår galakse er på størrelse med jorda

NASA-forskere mener en god del av dem i prinsippet bør være beboelige.

|||
(Dagbladet): Hver fjerde stjerne på størrelse med sola i vår galakse Melkeveien har en jordliknende planet kretsende omkring seg, skriver Videnskab.dk.

Det er konklusjonen på en ny NASA-studie som nå er publisert i tidsskriftet Science.

Studien er gjenomført av astronomer i den amerikanske romorganisasjonen i samarbeid med forskere fra universitetet i Berkeley i California.

Jordliknende planeter Astronomene har i fem år observert stjerner og deres planeter i utkanten av vårt eget solsystem med Keck-teleskopet på Hawaii.

I denne perioden har de sett på i alt 166 solliknende stjerner som har planeter i ulik størrelse kretsende omkring seg. Forskerne observerte planeter som er mellom tre og 1000 ganger så tunge som jorda.

De langt fleste av planetene er små, noe som indikerer at de fleste planeter i vår galakse er beskjedne i størrelse.

- Vår teknologi kan ennå ikke observere planeter på størrelse med jorda, men vi kan beregne antallet. Planeter på størrelse med jorda i vår galakse er som et sandkorn på ei strand. De er overalt, sier Andrew Howard ved universitetet i California.

Astronomenes beregninger tilsier at Melkeveiens 200 milliarder stjerner har minst 46 milliarder planeter som er på størrelse med jorda.

Kan være beboelige Ut fra observerte planeter rundt andre stjerner har forskerne regnet seg fram til at 23 prosent av de solliknende stjernene i Melkeveien har jordliknende planeter kretsende rundt seg.

Resultatene indikerer også at en stor del av de jordliknende planetene kan være beboelige.

En betingelse for at en planet skal være beboelig, er at den verken ligger for nær eller for langt fra stjernen sin. For nær stjernen blir det for varmt og for langt unna blir det for kaldt for at liv skal ha en sjanse.

SMÅ PLANETER: Små planeter er mer vanlige en store i vår galakse, viser en ny studie. Foto: NASA/JPL-Caltech/UC Berkeley Vis mer