48 meter lang båt lå 2 år på grunn

Peter Halmos gikk på grunn i et verna område.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I 1995 kjøpte Peter Halmos båten «Legacy» for 16 millioner dollar. Men eierskapet til luksusyatchen har ikke blitt noen udelt positiv opplevelse. 

Peter hadde eid den 48 meter lange båten i omtrent 10 år, da han var ute i båten med 6 andre i oktober 2005. Mens de var ute ble de rammet av orkanen Wilma. I stedet for å gå ut mot åpent havn, bestemte han seg for å slippe anker.

Men ankeret holdt ikke. Peter og de seks andre var sikre på at båten ville synke. Men den holdt.

- Jeg veit ikke hvordan båten klarte seg, sier Peter Halmos til nyhetsbyrået AP.

Da orkanen var over lå «Legacy» langt unna der Peter hadde ankret opp. Båten hadde også gått på grunn. Og da fikk Peter Halmos et nytt problem. Båten hadde gått på grunn på en sandbank som var regulert av myndighetene fordi det er et sjøgress i området som utgjør et viktig miljø for fisk.

Må passe på båten

Hvis Halmos ville dra båten av grunn, ville han skade gresset og få store bøter.

Det ble startet på en flere måneder lang konflikt mellom Halmos og National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). De klarer rett og slett ikke å bli enige om hvordan båten skal fjernes.

HAR STÅTT HER I TO ÅR: Peter Halmos kjører rundt sin luksusbåt Legacy utenfor Key West i Florida. Båten har stått på dette verna stedet i to år. Foto: Lynne Sladky(AP/Scanpix
HAR STÅTT HER I TO ÅR: Peter Halmos kjører rundt sin luksusbåt Legacy utenfor Key West i Florida. Båten har stått på dette verna stedet i to år. Foto: Lynne Sladky(AP/Scanpix Vis mer

I mellomtida har Halmos brukte masse tid og penger på å passe på båten sin. Han har enten oppholdt seg i båten eller rundt den, slik at han har kunnet passe på den. Han frykter at tyver skal plyndre båten.

Ifølge AP anslår han at han har brukt 1 million dollar i måneden på å passe på båten, og bevege den svært sakte på vei vekk fra sandbanken.

- Etter to år blir en litt nummen. Men det pleide å gjøre meg fysisk syk, sier Halmos.

Erstatter sjøgresset

Ifølge Halmos er skroget på båten intakt og den vil flyte.

Nå har han endelig kommet til en løsning med NOAA. Ifølge NOAA har det vært flere misforståelser i saken.

- Vi ville være helt sikre på at vi forsto hva Peter ville gjøre, sier Craig O’Connor i NOAA.

I januar ble de to partene enige. Halmos vil erstatte det sjøgresset han ødelegger. Deretter måtte de lage en plan for hvordan den skulle fjernes, og det måtte lages en spesialpumpe.

I september begynte arbeidet med å fjerne båten. Det skjæres hull i bunnen foran båten og en annen båt trekker «Legacy» med en wire.

48 meter lang båt lå 2 år på grunn

Arbeidet skal gå bra, men båten beveger seg ikke mer enn omtrent 3 meter om dagen. Jobben vil ta lang tid, siden den må dras 400 meter.

Kostbar flytting

Halmos legger ikke skjul på at det er dyrt. Men som han sier:

- Heldigvis har jeg nok nuller bak navnet mitt, så jeg klarer meg.

Han trives for øvrig så godt på båten at han ikke veit om han vil bo på land igjen.

- Det er noe meningsfullt her ute. Jeg kan ikke se for meg at jeg flytter på land igjen, sier han til AP.

FRIGJØR BÅTEN SAKTE: En pumpe fjerner sand og vann fra området rundt luksusbåten Legacy.