KORPSFAST: 48 unge musikanter i Minde skoles musikkorps fra Bergen venter og venter på Gardermoen. Norwegian-flygningen, som skulle ta dem til Berlin, er kansellert. Foto: Privat
KORPSFAST: 48 unge musikanter i Minde skoles musikkorps fra Bergen venter og venter på Gardermoen. Norwegian-flygningen, som skulle ta dem til Berlin, er kansellert. Foto: PrivatVis mer

Flere Norwegian-flygninger kansellert i helga

48 unge musikanter «pilotfast» på Gardermoen: - Det er laber stemning. Vi hadde gledet oss til turen i tre år

Norwegian-passasjerer på Gran Canaria, i Geneve og på Gardermoen er Kjos-fast.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Lite hjelp å få av #Fly_Norwegian når de kansellerer flyet vårt til Berlin. 48 musikanter og foreldre i Minde skoles musikkorps står fast på Gardermoen og veeeeeenter. Piloten er blitt syk..., fikk vi vite», skriver korpsmamma Astri Kamsvåg på Facebook.

Da Dagbladet snakket med Kamsvåg klokka 20 i kveld, hadde Minde skoles musikkorps fra Bergen ventet på Gardermoen i tre timer, uten å få vite om 60 års jubileumsturen til Berlin, som de har planlagt i tre år, blir noe av.

- Det er laber stemning. Vi har deltatt i NM i skolekorps i Stavanger, og har vært på reisefot siden klokka 12 i dag, sier Kamsvåg.

Hun er svært lite tilfreds med at Norwegian synes å blåse en lang marsj i å informere dem om hva som nå vil skje.

- Vi aner ikke om turen blir noe av i det hele tatt. Dette er en tur vi har planlagt og gledet oss til i tre år. Vi har leid buss som venter på oss, har booket hotell og i morgen skal vi spille konsert, sier korpsmammaen som har tre musikanter i korpset.

- Veit ingenting

Med på turen er 48 barn og unge i alderen ni til nitten år.

- Vi veit ingenting. Foreløpig har vi kun fått to desiliter vann per person og en matkuppong hver til en verdi av 110 kroner, sier Kamsvåg.

Hun mener man bør kunne forvente at Norwegian setter inn vikar når en av pilotene blir syke. Hun legger ikke skjul på at de er sinte og frustrerte.

- Vi har laget en ny hasjtag: #nevernorwegian, sier hun.

Det uheldige korpset på Gardermoen er ikke de eneste passasjerene som har fått sine Norwegian-flygninger kansellert i helga.

«Rister av sinne»

Lørdag ble en Norwegian-flygning mellom Geneve og Oslo kansellert. Ifølge passasjerer skal rundt 150 reisende være berørt.

«Fullstendig forferdet. Norwegian har kansellert fly og ingen alternativ tilbys før tirsdag pluss ingen overnatting. Rister av sinne», skriver passasjer og London-basert journalist Rebekah Commane på Twitter.

- Jeg ble virkelig sjokkert over mangelen på beklagelse, varslingen og kompensasjonen vi ble tilbudt, skriver Commane i en e-post til Dagbladet.

Svenske Expressen skriver at 180 passasjerer sitter fast på den spanske ferieøya Gran Canaria fordi gårsdagens Norwegian-flygning til Kastrup i København ble kansellert på grunn av tekniske problemer.

Passasjerer forteller at de ble svært dårlig informert av Norwegian om situasjonen. De Kjos-faste sydenturistene forteller at de er blitt tilbudt 13-timers flygning med mellomlanding i Madrid mandag, noe som har ført til at flere velger å fly hjem først tirsdag.

Legger seg flate

- Vi har dessverre måttet avlyse flere flygninger i går og i dag, hvilket vi på det sterkeste beklager overfor de berørte passasjerer. Dette er en forferdelig situasjon for de reisende, hvilket vi beklager på det sterkeste, sier presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian.

Norwegian sier at passasjerene fikk direkte informasjon, så fort selskapet ble klar over situasjonen.

- De kan få full refusion for billetten, eller ringe til vårt kundesenter, hvor vi sitter klare til å hjelpe så godt vi kan. Vi vil gøre hva vi kan for å få passasjerene fram til deres destinasjon, men vi opplever dessverre på mange ruter at det er veldig vanskelig å finne alternativ transport, sier Kirchhoff og legger til:

- Vi søker etter muligheter i eget nettverk, samt ser på billetter hos andre selskaper. I flere tilfeller har vi også oppfordret passasjerer til å se om det kan lykkes å finne alternativ transport på egen hånd. Lykkes dette innenfor et rimelig prisnivå, vil vi dekke utgiftene. Igjen kan vi kun beklage overfor de berørte passasjerer. Vi forstår deres frustrasjon.