50 år og raskere enn noensinne

Den startet som en beskjeden Volkswagen og endte som et statussymbol - og sexsymbol. Denne helgen feirer Porsche 50-årsjubileum for produksjonen sin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den første, sølvfargede cabrioleten så dagens lys i 1948. Med en toppfart på 135 km/t var den en av sprinterne på den tiden. Men frontlysene og den luftavkjølte motoren som var plassert i bagasjerommet - og ikke under panseret, avslørte et nært slektskap med Volkswagen (VW). Mange av delene som ble brukt var identiske med de som fantes i den masseproduserte folkebilen.

Legende

Det burde egentlig ikke ha vært noen overraskelse. Ferdinand «Ferry» Porsche var tilfeldigvis sjef for VW, og båndene mellom Porschen og folkevogna er fremdeles tette. VWs nåværende president, Ferdinand Piech, er Ferdinand Porsches nevø.

Men mens VW har vokst seg stor og svelget unna Audi, Seat, Skoda og nå sist Rolls-Royce, er Porsche fremdeles den minste, uavhengige bilprodusenten i verden.

I 1950 flyttet Porsche til Stuttgart og flikket fremdeles videre på sin første modell, helt til de i 1964 presenterte Porsche 911 og sikret seg en evig plass på luksusbilenes stjernehimmel. Senere forsøkte de uten suksess å skape nye bil-legender med 924 og 928.

Ansiktsløftning

De økonomiske nedgangstidene skulle ramme Porsche hardt. Fra 1992 til 1993 gikk firmaet med et underskudd på en milliard kroner, og ryktene om at de ville bli kjøpt opp av en av bilgigantene begynte å svirre. Men de klarte seg gjennom krisen, og i 1994-1995 gikk de igjen med overskudd - på bekostning av 1.400 oppsagte arbeidere.

Takket være ansiktsløftningen på 911 og den nye Boxter-modellen er Porsche i dag en 50-åring med god helse. Bare første halvår i år økte profitten med 80 prosent. De har 8.000 ansatte og selger 30.000 biler hver måned, halvparten av dem i USA. Det største problemet akkurat nå er at de ikke klarer å produsere biler fort nok til å dekke etterspørselen.

Ferdinand Porsche fikk ikke leve lenge nok til å få med seg de siste, gode resultatene. Han døde 27. mars i år, 88 år gammel.

(NTB-AFP)

ENKEL START: Det begynte som en enkel Volkswagen, og endte som en av verdens mest solgte sportsbiler.