500 mann skal jobbe i 12 timer for å fjerne Costa Concordia

Tidenes største og dyreste skipsbergingsoperasjon starter mandag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 30 mennesker mistet livet og 64 ble skadd da luksusskipet Costa Concordia gikk på grunn utenfor øya Giglio i Italia 13. januar 2012. To personer er fortsatt savnet.

Nå, et og et halvt år etter ulykken, skal skipet endelig fjernes fra stedet.

Bergingsoperasjonen som starter mandag blir verdens desidert dyreste, og har kostet over fire milliarder kroner. Hele 500 mann vil delta i den utrolige 12 timer lange aksjonen.

Ifølge ingeniørene er operasjonen nødt til å skjer langsomt for å minimere presset på skipet og faren for at skipet skal gå i stykker.

Ingen plan B 18 000 tonn sement er brukt til operasjonen, men det er en viss fare for at skipet vil kollapse og gå i stykker under bergingen.

LIGGET LENGE: Costa Concordia har ligget utenfor øya Giglio siden det gikk på grunn i januar 2012. Mandag starter bergningsaksjonen som skal fjerne skipet fra stedet. Foto: Alessandro Bianchi / Reuters
LIGGET LENGE: Costa Concordia har ligget utenfor øya Giglio siden det gikk på grunn i januar 2012. Mandag starter bergningsaksjonen som skal fjerne skipet fra stedet. Foto: Alessandro Bianchi / Reuters Vis mer

- Det er en operasjon som aldri har vært forsøkt før. Muligheten for at skipet deler seg i biter er liten, ifølge våre dataer, sier Franco Gabrielli, sjef for departementet for samfunnssikkerhet i Italia.

Ingeniørene er ikke sikre på hvor godt skipet har kilt seg fast på steinene eller hvor mye styrke som må til for å løfte deg vekk. Men skulle operasjonen ikke gå etter planen, har de ingen plan B.

- Med en gang du har begynt å løfte henne fra revet er det ingen vei tilbake, sier Nick Sloane, ingeniøren som har hovedansvaret for aksjonen.

- Galskap Et stort internasjonalt team har lenge planlagt den vanskelige bergingen, og innrømmet under en pressekonferanse i Roma at strategien for å hente opp skipet nærmest fremstod som «galskap» fram til et par måneder siden.

Det 114 000 tonn tunge skipet vil trekkes opp i en oppreist posisjon ved hjelp av stålkabler og hydrauliske jekker. En betongplattform er bygget under vann som skipet skal plasseres oppå. Arbeiderne vil også lete etter de to savnede under operasjonen.

STOR PLAN: Ingeniør Nick Sloane har hovedansvaret for bergingen av Costa Concordia som starer mandag. - med en gang du har begynt å løfte henne er det ingen vei tilbake, sier han. Foto: Andrew Medichini / AP Photo
STOR PLAN: Ingeniør Nick Sloane har hovedansvaret for bergingen av Costa Concordia som starer mandag. - med en gang du har begynt å løfte henne er det ingen vei tilbake, sier han. Foto: Andrew Medichini / AP Photo Vis mer

Til bergingen er det konstruert 11 hule stålbokser, noen på høyde med 11-etasjers bygg, som står langs siden av skroget og skal fylles med vann for å kunne rotere skipet.

Hvis alt går etter planen vil skipet løftes trygt opp på betongplattformen som er bygget under vann.

- Å se for seg, planlegge og deretter gjennomføre et prosjekt med 30 000 tonn stål i 14 måneder er ekstraordinært. Vi har overvunnet mange vanskeligheter, lå oss nå håpe at vi lykkes, sier  Sergio Girotto, senioringeniør fra Micoperi, det italienske bergingsselskapet som skal gjennomføre operasjonen sammen med det amerikanske firmaet Titan.