50/50 glad og trist

TROMSØ (Dagbladet):- Du kan si at vi er 50 prosent glade og 50 prosent triste. Den erfarne filippinske sjømannen Reynardo R. Qmmzon beholder smilet, men tar seg tid til å reflektere over skjebnen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er selvfølgelig svært glade for å kunne sitte rundt et restaurantbord i Tromsø og feire jul. Samtidig tenker vi mye på hva som kunne ha skjedd med oss.

Sammen med tre av kompisene fra den enorme havaristen «John R.» nøt han i går kveld grillet ytrefilet ved Charlie's Grill på SAS-hotellet i Tromsø.

Dagbladet møtte en alvorstynget filippinsk kvartett. De var trøtte og slitne etter påkjenningene dagen før. Fortsatt står og går de i de samme klærne de ble evakuert i. Men alle 26 fikk sove i gode og varme hotellrom i Nordens Paris, mens det forlatte moderskipet ble liggende som et spøkelsesfartøy etter ulykken første juledag.

- Rask aksjon

«John R.» var på vei fra Liverpool til Murmansk for å hente kull, for deretter å sette kursen mot Italia. I stedet ble det bom stopp ved noen undervannsskjær utenfor Rebenesøy vest av Tromsø.

Klokka 12.10 første juledag forsøkte kapteinen og andrestyrmannen å bakke skipet ut av katastrofen. Da det ikke gikk, ble det slått full alarm.

- Det gikk tre kvarter fra alarmen gikk til vi ble heist opp i redningshelikoptrene, anslår Reynardo.

- Vi var svært godt drillet og visste hva som ville skje. Det samme var tydeligvis de norske redningsmannskapene. Great people! slår filippineren fast.

Reiser hjem i dag

Alt de eier, ligger igjen på lugarer og oppholdsrom om bord på «John R.», som fortsatt kan komme til å knekke og forårsake en miljøkatastrofe.

- Det eneste vi fikk lov til å ta med, var passene. Vi har ingen penger, og kan derfor ikke gjøre noe som helst i Tromsø. Finnes det en sjømannskirke hvor vi kan treffe folk? spør Reynardo - som må tåle et negativt svar.

De fleste av mannskapet på 26 starter i dag på første etappe hjem til Filippinene, India og andre land - det blir en lang juleferie.

Liten fare for miljøkatastrofe