Bomstasjoner:

53 nye bomstasjoner i Oslo-området

Kan gi om lag 1,2 milliarder kroner i merinntekt til det offentlige hvert år.

Oppegård: Bomstasjonene i Fjellveien (BG11) i Oppegård plasseres rett på sørsiden av kommunegrensen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Ytre Ringvei: I Ytre Ringvei må det plasseres en bomstasjon mellom Sigrid Undsets vei og atkomsten til Alna senter. Det foreslås å plassere bomstasjon i Ytre Ringvei (IR39) øst for rundkjøring ved Alna senter. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Mosseveien: Bomstasjonen i Mosseveien (BG9) plasseres rett sør for Herregårdskrysset. Plasseringen fanger akkurat samme trafikk som en bom på Akershussiden av fylkesgrensen, men ved Herregårdskrysset er det kun behov for én bomstasjon. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Erstattes: For E6 (OR12) fjernes dagens bomstasjoner i Ulvensplitten og Rv 190 Strømsveien. Disse erstattes av en ny bomstasjon på E6 øst for Smallvollveien som dekker begge kjøreretninger. Endret plassering har ingen trafikale konsekvenser. OR12. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Majorstua: Dagens i Middelthuns gate flyttes til Fridjof Nansens vei. I forbindelse med endring til tovegs betaling, flyttes dagens bomstasjon i Middelthuns gate til Fridtjof Nansens vei (OR4). Endringen medfører at Fridtjof Nansens vei 18 kommer på innsiden av bomringen. OR4. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Dronning Blancas vei: Det foreslås å plassere bomstasjon i Dronning Blancas vei (IR1) innerst i Frognerkilen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Ring 2: Myhrens verksted er et privat eid område. Det foreslås å plassere bomstasjon i adkomsten fra Ring 2 (IR10). Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Sandakerveien: I Sandakerveien (IR11) plasseres bomstasjon ved Sandakerveien 17. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Vogts gate: I Vogts gate (IR12) plasseres bomstasjon rett på oversiden av Ring 2. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Ole Bulls gate (IR13): Er stengt for all annet enn busstrafikk mot Ring 2. Men for å unngå eventuell snikkjøring plasseres det en bomstasjon rett på oversiden av Ring 2. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Fagerheimsgata: Som en del av Indre Ring plasseres det bomstasjon for begge retninger i Fagerheimsgata (IR14) rett på oversiden av Ring 2. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Sinsen/Grefsen: Arm mot Sinsen/Grefsen starter her, og det er derfor behov for å fange opp høyresvingende trafikk fra Fagerheimsgata-nord til Askergata. Øvrig trafikk fanges i bomstasjon rett på oversiden av Ring 2. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Hans Nielsen Hauges gate: På rampen fra Hans Nielsen Hauges gate mot Sinsenkrysset (IR17) plasseres bomstasjonen mellom Hans Nielsen Hauges gate og adkomsten til Maxbo. Dette betyr at all trafikk til Maxbo må passere minimum en bomstasjon. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Grenseveien: I Grenseveien (IR23) plasseres bomstasjon rett øst for rundkjøringen på Carl Berner. IR23. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
St. Halvards gate: I St. Halvards gate (IR26) plasseres det en bomstasjon ved dagens bussbom for å fange opp bilistene som kjører i gjennom. Det er ingen planer om å fjerne dagens bussbom. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Kildeveien: I Kildeveien (IR19) plasseres det bomstasjon ved dagens bussbom for å ta bilistene som kjører gjennom. Det er ingen planer om å fjerne dagens bussbom, men den må muligens flyttes litt for å gi plass til bomstasjonen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Kværnerveien: I Kværnerveien (IR27) plasseres det bomstasjon øst for Kværnerveien 5. IR27. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20171215. Forslag til bomringer. I Dyvekes vei (IR28) plasseres det bomstasjon ved Lodalen bussholdeplass. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20171215. Forslag til bomringer. I Konows gate (IR29) plasseres det bomstasjon øst for kryss Kongsveien og Mosseveien. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20171215. Forslag til bomringer. For Ring 3 (IR16) plasseres det bomstasjon på nordsiden av Hans Nielsen Hauges gate. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Oslo 20171215. Forslag til bomringer. Forslaget gir bomstasjon i Østensjøveien (IR34) mellom rundkjøringen med Tvetenveien og lyskrysset ved Helsfyr kollektivknutepunkt. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Lørenskog 20171216. Forslag til bomringer. Bomstasjonen i Høybråtenveien (BG3) plasseres på Oslo-siden av innfartsparkeringen til Lørenskog stasjon. Det vil si at trafikk fra Romerike kan benytte parkeringsplassen uten å bli belastet med bompenger. Det kan oppstå behov for «kiss & ride»-parkering på vestsiden av bomstasjon for togpassasjerer fra Oslo. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Starveien: Bomstasjon Starveien (BG4) er plassert med tanke på å gjøre det mulig for trafikk mellom Romerike-nord (E6) og Lørenskog/Ahus (Rv 159) å kjøre via Robsrud-krysset uten å betale. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Under kraftlinjen: På Akershusiden av fylkesgrensa. Det er tidligere vist en løsning med bomstasjon i Karihaugveien Oslo, denne løsningen anses som dårligere. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Smalvollveien: I Smalvollveien (IR38) plasseres bomstasjon nord for kryss med Breivollveien. IR38. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Rett nord for Ring 2: Noen parkeringsplasser nederst i Maridalsveien må fjernes. Siden Maridalsveien er envegskjørt siste delen ned mot Ring 2, vil beboerne der passere en bomstasjon uansett om de skal inn eller ut av byen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Alfaset: Det foreslås å plassere en bomstasjon ved bussgraven i Alfaset 3. industrivei (OR10) for å tette hullet i bomringen. Veien er privat, eid av Bane Nor. Plassering av bom må avtales med Bane Nor. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Sandstuveien: I Sandstuveien (OR17) plasseres bomstasjon vest for rampekrysset med E6. Forslag til bomringer. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Abildsø: På Abildsø plasseres bomstasjon. OR19 på E6 rett sør for brua med Lambertseterveien. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Her kommer de nye bomstasjonene.Trykk for bildeserie

Politikerne i Oslo og Akershus samler seg denne uka om en plan for 53 nye bomstasjoner i hovedstadsområdet. Bommene skal stå klare i mars 2019.

48 av bomstasjonene kommer i Oslo, to i Lørenskog, to i Oppegård og én i Ski kommune. Fordelt på de tre bomringene i hovedstadsområdet kommer 14 av de nye bomstasjonene på bygrensen for trafikk fra Romerike og Follo, mens de resterende 39 legges til Indre ring.

I den eksisterende Osloringen er det ikke planlagt nye bomstasjoner, men 20 av de 29 bomstasjonene som allerede finnes i Oslo-området i dag skal bygges om til toveis innkreving – med halv pris per passering sammenlignet med i dag.

1,2 milliarder

Dersom planene går igjennom vil de nye bomstasjonene gi om lag 1,2 milliarder kroner i merinntekt til det offentlige hvert år. Av dette går 60 prosent til Oslo og 40 prosent til Akershus. Prosjektet har en anslått kostnadsramme på 250-300 millioner kroner.

Til tross for flere bommer og økte inntekter vil mange bilister ikke merke store forskjellen, hevder Terje Rognlien i Statens vegvesen.

Sekretariatslederen i det som kalles Oslopakke 3, viser til at én bompassering gir én times gratis passering i Osloringen og Indre ring. Det innebærer at du bare betaler for én passering selv om du skulle passere flere bommer, såframt du ikke bruker mer enn en time på turen.

Dyrere for pendlerne

For pendlere som bor i Follo eller på Romerike vil nye bomstasjoner på bygrensa innebære en merkostnad på 29,50 kroner per dag for en dieselbil i rushtiden.

- Bilturer inne i byen, som nå er helt gratis, vil også kunne bli belastet med bomavgift. Men noen reiser kan også bli billigere.

- Hvis du for eksempel reiser fra Smestad til Grorud og tilbake på timen slipper du med 29,50 kroner for en dieselbil i rushtiden. I dag må du betale 59 kroner, sier Rognlien.

Årsaken er timesregelen kombinert med systemet for toveis innkreving, der du betaler halv pris ved hver passering.

Dersom du ikke rekker å reise tilbake innen en time, blir prisen 29,50 kroner hver vei og 59 kroner til sammen – altså det samme som i dag.

Eksempler

NTB har bedt om en utregning for et par andre tenkte eksempler. Forutsetningen for regnestykkene er at reisen foretas med dieselbil i rushtiden, at reisen i hver retning skjer innenfor timesgrensen, mens returen gjennomføres senere:

Fra Grünerløkka til Hvervenbukta koster det 59 kroner tur/retur – både før og etter omleggingen. En tur mellom Skøyen og Nesodden koster 118 kroner i dagens system og 88,50 kroner etter omleggingen.

Detaljer om prisene for bompasseringer kan man finne hos Fjellinjen.

Lang prosess

Hensikten med omleggingen er dels å sørge for at flere bilturer i Oslo-området skal belastes med bomavgift.

I dag betales det bompenger for 50 prosent av alle bilturer. Fra og med mars 2019 vil denne andelen øke til 76 prosent, noe det politiske flertallet mener er mer rettferdig.

Fylkestinget i Akershus godkjente planen mandag. Onsdag er det ventet at Oslo bystyre vil gjøre det samme. Deretter havner saken på bordet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

For å unngå forsinkelser må Stortinget fatte et vedtak før sommeren, hvilket innebærer at samferdselsministeren må legge fram en proposisjon før påske.

(NTB)