55 uten autorisasjon i Helse-Norge

Sykehusene sjekker ikke utdanningen til leger, sykepleiere og annet helsepersonell. - Skremmende, sier helsedirektør Lars E. Hanssen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har du tips i denne saken? Kontakt oss på abl@dagbladet.no

(Dagbladet.no): Skandaleforsker Jon Sudbø er langt fra den eneste i norsk helsevesen som ikke hadde papirene i orden ved ansettelse.

Tall fra Statens autorisasjonskontor for helsepersonell viser at hele 55 personer jobbet i norsk helsevesen uten norsk autorisasjon i 2004.

Sjekker ikke utdannelsen

Samtidig viser en undersøkelse fra Statens helsetilsyn i 2004 at norske helseforetak og kommuner ikke sjekker kompetansen til leger, sykepleiere og annet helsepersonell godt nok før ansettelse.

I 2004 undersøkte Helsetilsynet kommunene og helseforetakenes rutiner for kontroll av ansatte på bakgrunn av 44 tilsynssaker.

De fant at kun i ni prosent av sakene hadde kommunen eller sykehuset sjekket både autorisasjon, referanser og gjennomført intervju før de ansatte helsepersonell.

I 16 prosent av sakene hadde ikke ledelsen ikke engang sjekket om de ansatte hadde gyldig, norsk autorisasjon.

- SKREMMENDE: Helsedirektør Lars E. Hanssen refser norske sykehus og kommuner for ikke å sjekke utdannelsen til helsepersonell. Foto: SCANPIX
- SKREMMENDE: Helsedirektør Lars E. Hanssen refser norske sykehus og kommuner for ikke å sjekke utdannelsen til helsepersonell. Foto: SCANPIX Vis mer

- Skremmende uforsvarlig

I et brev fra 18. mars i fjor refser Helsedirektør Lars E. Hanssen landets kommuner og helseforetak. Han er opprørt.

- Unntaket er at arbeidsgiveren sjekker søkerne. Dette er skremmende uforsvarlig. Ledelsen stoler nok for mye på helsepersonellet, sier Hanssen til Dagbladet.no.

- Dette er et resultat av manglende ledelse, manglende styringssystemer og internkontroll. Det er ledelsens ansvar å drive forsvarlig.

77 prosent av tilsynsakene som ble sjekket gjaldt helsepersonell i kommunehelsetjenesten, 20 prosent gjaldt ansatte ved sykehus. Hele 75 prosent av sakene var om helsepersonell som er utdannet i utlandet. 45 prosent av sakene om personell utleid via vikarbyråer, her er 90 prosent utdannet i utlandet.

Faglige feil, kommunikasjonssvikt og kritikkverdig atferd

59 prosent av sakene handlet om faglige feil. 32 prosent gjaldt mangelfull informasjon, kommunikasjonssvikt eller kritikkverdig adferd. Ingen av disse sakene gjaldt helseperson utdannet i Norge.

Til tross for dette trekker ikke Statens helsetilsyn sikre konklusjoner om forekomsten av tilsynssaker mot utenlandsk helsepersonell, men anbefaler bedre dokumentkontroll.

Ifølge Hanssen er den manglende kontrollen med helsepersonell et svært vanlig problem.

- Jeg vet ikke om noen er verre enn andre. Dette er ganske utbredt i Norge, sier Hanssen.

Nå forventer han at arbeidsgiverne gjør jobben sin.

Se hele Helsetilsynets rapport her.