Storselger:  Hege Storhaug islamkritiske bok ga forlaget kjempevekst i 2015. Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
Storselger: Hege Storhaug islamkritiske bok ga forlaget kjempevekst i 2015. Foto: Jørn H Moen / DagbladetVis mer

63 prosent vekst på «Storhaug-effekten»

Flere utgivelser, deriblant Hege Storhaugs islamkritiske storselger, skapte et kraftig løft for Kolofon Forlag i fjor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen) - Antall ISBN-nummer på selvpubliserte papirbøker økte med 28 prosent i Europa fra 2013 til 2014, sier salgsdirektør Terje Eriksen i Kolofon Forlag til Finansavisen.

Kolofon Forlag har spesialisert seg på selvpublisering. Det vil si at de tar seg av produksjon, trykking og salg av bøkene, men har ikke utgiverrettigheter. Forlaget tilbyr dessuten andre tjenester, som språkvask og lagring, hvis forfatteren ønsker det.

- Forfattere som utgir på vårt forlag sitter selv på alle inntektene av boksalget. I ordinære forlag får de bare fra 12 prosent og oppover, sier adm. direktør Widar Trondsen til Finansavisen.

- Jeg antar at det også må være noen ulemper med selvpublisering?

- En av ulempene er at forfatterne ikke får et forskudd, men selv må ha de økonomiske midlene til å starte bearbeiding og produksjon av boken, sier Trondsen.

Storhaug er storselgeren En av forfatterne som har valgt Kolofon, er Hege Storhaug med boken «Islam: Den 11. landeplage». Via et ordinært forlag fikk hun vite at prosessen ville ta over et halvt år, og da valgte hun det bort. Via Kolofon tok det fire uker.

Boken ble publisert i november 2015. Nå er den ute i 13. opplag med 46.000 eksemplarer.

- Nesten ingen aviser ville omtale «Islam: Den 11. landeplage». Det at en totalt neglisjert bok selger 46.000 eksemplarer har aldri skjedd før. Det er den største selvpubliseringssuksessen i Norge, sier Eriksen til Finansavisen.

Hege Storhaugs boksuksess fikk også en betydning for Kolofon Forlag, som kunne notere en omsetningsvekst på 63 prosent i fjor.

- Når en bok slår virkelig godt an, må det trykkes opp flere bøker, og vi har jo inntekter på slike opptrykk. I tillegg har vi økt fra 86 utgivelser i 2013 til 150 i 2015. Det bidrar også til veksten, sier Trondsen.

Flere nyheter Norsk islamkritiker har solgt 17.000 bøker på under én måned
Hemmelig investor kjøper 4.000 Storhaug-bøker